• SAS/

2 miljoner passagerare och ökad enhetsintäkt för SAS i februari

Under februari var antalet passagerare som reste med SAS oförändrat, jämfört med februari 2018. En något lägre kabinfaktor motverkades av en högre passagerarintäkt, vilket resulterade i en förbättrad enhetsintäkt.

Jämfört med februari 2018 var kapacitet och antalet passagerare i SAS reguljära trafik oförändrad och passagerarantalet uppgick till 2 miljoner. Februari är en månad med låg säsongsmässig efterfrågan och trafiken utvecklades i linje med förväntningarna. En något lägre kabinfaktor, på 66,1%, motverkades av en högre passagerarintäkt (+0,8%), vilket resulterade i en förbättrad, valutajusterad enhetsintäkt (+0,3%). Jämfört med samma månad föregående år minskade trafiken på linjerna inom Skandinavien och Europa, samtidigt som de ökade på interkontinentala- och inrikeslinjer.

-  Trafiken under februari, en månad med lägre efterfrågan, var i linje med våra förväntningar. Inför våren och sommaren ser vi nu fram emot att successivt välkomna fler passagerare ombord. Vi fortsätter också vårt arbete mot ett mer hållbart flygresande och som ett led i det koldioxidkompenserar vi sedan första februari alla flygresor bokade med EuroBonus-nummer, säger Rickard Gustafson, vd SAS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, +46 8 797 29 44

Michel Fischier, VP Investor Relations, +46 70 997 0673

SAS flyger över 30 miljoner passagerare årligen och är Skandinaviens ledande flygbolag med över 800 flygningar per dag på 272 linjer till 123 destinationer i Skandinavien, Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med ytterligare flygbolag erbjuda över 18 800 dagliga flyg till över 1 300 resmål i 193 länder. För mer information, besök www.sas.se.

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av Michel Fischier för offentliggörande den 7 mars 2019 kl. 11.00 CET.