Fler passagerare och högre kabinfaktor för SAS i december

SAS hade en fortsatt positiv passagerarutveckling i december och totalt reste 1,9 miljoner passagerare med SAS, en ökning med 7,1% jämfört med samma månad föregående år.

SAS trafik (RPK) var totalt sett oförändrad jämfört med föregående år, men med en noterbar ökning inom Skandinavien och Europa med 11,1%. I linje med vad som meddelats tidigare minskade SAS den totala kapaciteten under december med 1,5%. SAS kabinfaktor förbättrades med 1,2 procentenheter till 72,2%.

-       Vi avslutar ett händelserikt 2014 med fler resenärer ombord och dessutom en högre kabinfaktor för nionde månaden i rad jämfört med föregående år. Under kalenderåret 2014 reste 28,6 miljoner passagerare med SAS, en ökning med 1,8 miljoner jämfört med 2013. Vi har successivt stärkt erbjudandet till våra frekventa resenärer med servicekonceptet SAS Plus och SAS Go, ett av marknadens starkaste lojalitetsprogram EuroBonus och fler destinationer och avgångar än något annat skandinaviskt flygbolag. Vi stärker vår konkurrenskraft ytterligare genom både ökad effektivitet och fortsatta produktförbättringar. Nu ser vi verkligen fram emot att vårt första långdistansflygplan med helt ny kabininteriör tas i drift i februari, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Valutajusterad yield och PASK* under november (rapporteras med en månads fördröjning) var 1,5% respektive 6,7% högre än föregående år . Under december 2014 förväntas också en positiv förändring av valutajusterad PASK jämfört med föregående år.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944