SAS avyttrar sitt innehav i Air Greenland till den grönländska regeringen

SAS har avyttrat sitt aktieinnehav på 37,5 procent i Air Greenland A/S till Grönlands regering. Transaktionen är resultatet av flera år av diskussioner och förhandlingar, vilket sätter punkt för ett ägande som sträcker sig över 50 år tillbaka i tiden.

Enligt avtalet, som signerades idag, betalar Grönlands regering 277 miljoner DKK kontant för SAS aktieinnehav på 37,5 procent.

Transaktionspriset ligger något över bokfört värde, vilket resulterar i en marginell vinst för SAS.

SAS vill tacka Air Greenland och dess övriga aktieägare – den grönländska regeringen och den danska staten - för ett gott samarbete genom åren och önskar flygbolaget lycka till i framtiden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Michel Fischier, VP Investor Relations, +46 70 997 0673

SAS flyger över 30 miljoner passagerare årligen och är Skandinaviens ledande flygbolag med över 800 flygningar per dag på 272 linjer till 123 destinationer i Skandinavien, Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med ytterligare flygbolag erbjuda över 18 800 dagliga flyg till över 1 300 resmål i 193 länder. För mer information, besök www.sas.se.

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.