SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik

SAS tvingas att ytterligare minska flygkapaciteten med anledning av minskad efterfrågan och nya rekommendationer och regler från myndigheter. Det innebär att SAS från och med måndagen den 6 april endast trafikerar fyra destinationer i Sverige i syfte att upprätthålla samhällskritisk infrastruktur.

SAS kommer genomföra inrikesflygningarna med ett flygplan, en A320neo som flyger Arlanda till Umeå, Kiruna, Luleå och Visby. All övrig inrikestrafik upphör.

Förändringarna innebär att en stor del av det svenska inrikesflyget nu ligger nere med betydande effekter på tillgängligheten inom Sverige för transporter avseende både passagerare och frakt.

SAS ambition är att så snart det är möjligt starta flygningarna igen och fortsätta erbjuda möjligheter att resa inom Sverige och till övriga världen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, har mer än 30 miljoner resenärer per år, som flyger till, från och inom Skandinavien. Vi kopplar ihop våra tre knutpunkter – Köpenhamn, Oslo och Stockholm – med 125 resmål i Europa, USA och Asien. Våra skandinaviska värderingar inspirerar oss i vårt hållbarhetsarbete och SAS ska till år 2030 minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent och flyga med biobränsle motsvarande den totala förbrukningen av SAS hela inrikestrafik. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds nästan 19 000 dagliga flyg till mer än 1 300 destinationer runt om i världen.