SAS koncernen Delårsrapport Januari‐Juni 2009

Andra kvartalets nyckeltal • Omsättning: 12 223 (14 412) MSEK (-15,2%) • Antal passagerare: 6,8 miljoner (-17,1%) • Resultat före engångsposter i kvarvarande verksamheter: 38 (499) MSEK • EBT-marginal före engångsposter i kvarvarande verksamheter: 0,3% (3,5%) • Periodens resultat: -1 047 (-422) MSEK • Resultat per aktie: -0,47 (-0,42) SEK Första halvårets nyckeltal • Omsättning: 23 519 (26 760) MSEK (-12,1%) • Antal passagerare: 12,6 miljoner (-16,4%) • Resultat före engångsposter i kvarvarande verksamheter: -851 (-351) MSEK • EBT-marginal före engångsposter i kvarvarande verksamheter: -3,6% (-1,3%) • Periodens resultat: -1 795 (-1 585) MSEK • Resultat per aktie: -1,11 (-1,52) SEK Koncernchefens kommentarer Under andra kvartalet har den globala ekonomin varit mycket svag samtidigt som vi fortsatt ser en större ordernedgång inom många industrier. Effekterna av den globala recessionen är omfattande i hela flygindustrin och flertalet aktörer fortsätter att genomföra omfattande kostnadsbesparande åtgärder för att hantera situationen, något som har bekräftats i våra konkurrenters senaste finansiella rapporter. IATA spår betydande förluster för hela flygindustrin uppgående till 9 miljarder dollar under 2009 samtidigt som många flygbolag befinner sig i en kamp för överlevnad. För SAS kännetecknas kvartalet av en stabilare kabinfaktor men svagare yield. Det är positivt att kabinfaktorn stabiliserats vilket visar att den kapacitetsminskning vi genomfört nu börjar få effekt. Vi fortsätter att snabbt reducera kapaciteten i linje med vår strategiska inriktning Core SAS. Att vi samtidigt ser en nedgång i yielden under andra kvartalet påvisar ytterligare den extremt svåra situation hela flygindustrin befinner sig i. Resultatet för andra kvartalet blev svagare än förväntat och uppgår till +38 MSEK före engångsposter i kvarvarande verksamheter. Härtill kommer, som vi varslade i juli, engångsposter om -1 030 MSEK rörande omstruktureringskostnader relaterade till Core SAS. Periodens resultat uppgår totalt till -1 039 MSEK. Resultatutvecklingen i andra kvartalet är framförallt en konsekvens av en fallande efterfrågan och press på yielden. Genomförandet av Core SAS, som initierades i februari ligger före plan. Vi har även utökat sparprogrammet med 0,5 miljarder som nu totalt uppgår till 4,5 miljarder. Det är mot bakgrund av våra tidigarelagda och utvidgade åtgärder med syfte att uppnå lönsamhet, som omstruktureringskostnaderna blir betydligt högre än vad som tidigare beräknats. Vi har per 30 juni genomfört kostnadsbesparande åtgärder motsvarande cirka 2 082 MSEK på helårsbasis vilket har påverkat årets två första kvartal med en resultateffekt uppgående till 721 MSEK. Totalt har 1 066 heltidsanställda lämnat koncernen samtidigt som 7 flygplan tagits ur trafik. Under resten av året kommer vi att se ännu mer omfattande effekter av Core SAS och ytterligare 14 flygplan kommer att tas ur trafik. Parallellt med de ovan berörda kapacitetsneddragningarna och kostnadsreduktionerna genomförs ett flertal kommersiella initiativ för att öka koncernens intäkter. Vi initierade i juni förhandlingar med SAS samtliga 39 fackförbund för att ytterligare minska det kostnadsgap som efter att Core SAS genomförts uppgår till cirka 2 miljarder jämfört med våra mest effektiva konkurrenter. Trots att vissa framsteg gjordes lyckades det inte uppnås avtal om reduktioner rörande personalkostnaderna med samtliga av koncernens fackföreningar. För att eliminera kostnadsgapet skall vi etablera konkurrenskraftiga kollektivavtal innebärande bland annat minst 10-20 procents löne- och pensionsreduktion för flygande personal, optimera vår produktion för att i högre grad utnyttja de mest kostnadseffektiva produktionsresurserna samt ytterligare effektiviseringar inom administrationen och inom SAS Ground Services och SAS Tech. Sammanfattningsvis måste SAS konkurrera på samma villkor som konkurrenterna och därför fullt ut elimiera det återstående kostadsgapet, vilket ytterst är en fråga om överlevnad. Mats Jansson Verkställande direktör och koncernchef För frågor kontakta: Investor Relations SAS koncernen: Vice President Sture Stølen +46 8 797 14 51, e-mail: investor.relations@sas.se