SAS och Airtours i nytt fyraårigt avtal

SAS och Airtours förlänger samarbetet om charter- och reguljärflyg i ett nytt avtal som löper till 2024, med start sommaren 2021. Värdet för kontraktet är drygt 800 MSEK över fyra år.

SAS kommer inledningsvis under sommaren 2021 att flyga Airtours kunder till och från Stockholm och Göteborg till en rad destinationer runt Medelhavet. Antalet destinationer kommer att utökas ytterligare till sommaren 2022.

– Vi är väldigt glada över det nya avtalet med Airtours. Chartersamarbeten är en viktig del i SAS strategi att säsongsanpassa kapacitet. Det är en positiv signal och vi ser fram emot att möta en ökande efterfrågan på resor, när världen nu så småningom öppnar upp i takt med att allt fler blir vaccinerade. Det innebär att fler och fler länder släpper sina reserestriktioner och att vi så småningom kan återgå till ett mer normalt resande. Det är många som längtar efter att återuppleva sina favoritresmål eller att upptäcka helt nya platser, säger Markus Ek, global försäljningschef på SAS.

Hela charterproduktionen som SAS flyger för Airtours kommer att flygas med nya Airbus A320 plan. SAS har under de senaste åren förnyat sin flotta och bytt ut äldre plan mot nyare, med mer bränslesnåla motorer och därigenom minskat utsläppen av koldioxid.

SAS Hållbarhetsarbete
SAS arbetar intensivt med att ställa om till ett mer hållbart resande. Utöver att modernisera flottan strävar SAS efter att ersätta traditionella flygbränslen med mer hållbara alternativ för att sänka koldioxidutsläppen ytterligare. SAS har som målsättning att minska utsläppen med 25 procent fram till 2025, i jämförelse med 2005 års nivå.

Trygga resor med SAS
Flyg är ett tryggt sätt att resa på i pandemin eftersom luften ombord är ogynnsam för smitta. Det senaste året har SAS infört en rad åtgärder och rutiner för att ytterligare säkra trygga flygresor.
Läs mer om våra åtgärder på SAS Safe Travel.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, strävar SAS efter att vara världsledande inom hållbart flyg. Vi ska minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2025, genom att använda mer hållbart flygbränsle och vår moderna flotta med bränsleeffektiva flygplan. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds ett stort antal destinationer runt om i världen.