• SAS/

SAS och Swissport International signerar Letter of Intent: Swissport tar över SAS Ground Handling

Swissport International Ltd (Swissport) och SAS meddelar idag att de har tecknat ett Letter of Intent. Avsiktsförklaringen är starten på fortsatta förhandlingar mellan de två bolagen där målsättningen är att överlåta fullt ägarskap av SAS Ground Handling i Danmark, Sverige och Norge till Swissport. Som ett första steg har båda parterna som avsikt att etablera ett joint venture bolag dit ledning och drift av SAS Ground Handling och Spirit (cargo handling) överflyttas.

Avsiktsförklaringen banar väg för fortsatta förhandlingar mellan SAS och Swissport International och en komplett outsourcing av SAS marktjänst, dvs SAS Ground Handling och Spirit (cargo handling), och av de ca. 5000 heltidsanställda i Skandinavien.

Båda företagen har som avsikt att etablera ett joint venture bolag där Swissport kommer att äga 51 % och SAS 49 %. Swissport tar över ledning och det operativa ansvaret för företaget som kommer att förse SAS och andra flygbolagskunder i Skandinavien med marktjänster. SAS kommer successivt att överföra full äganderätt till företaget till Swissport.

-       Jag är mycket stolt över SAS har valt Swissport som partner för outsourcing av sina marktjänster. Detta är en perfekt strategisk lösning för båda företagen, och för Swissport är steget in i den Skandinaviska marknaden en viktig del i vår definierade tillväxtstrategi och globala expansion, säger Per H. Utnegaard, koncernchef och VD Swissport International.

-       Avsiktsförklaringen är en viktig milstolpe i vår strategi 4XNext Generation (4XNG). Detta är detta ett viktig steg mot en outsourcing som vi planerat för att minska komplexiteten och säkra en flexibel kostnadsbas i företaget. Vi är dessutom mycket glada att få samarbeta med Swissport som är världsledande inom marktjänster och kända för sin höga kvalitet över hela världen. Joint venture- lösningen med Swissport ger oss både möjlighet till att fortsätta erbjuda hög kvalitet till våra kunder och samtidigt säkra en smidig outsourcing-process för våra medarbetare, Rickard Gustafson, koncernchef och VD för SAS.

Alpha

Swissport International Ltd. tillhandahåller marktjänster för cirka 118 miljoner passagerare och 3,5 miljoner ton frakt per år på uppdrag av 650 företag inom flygbranschen. Med en arbetsstyrka på cirka 40 000 anställda, är Swissport etablerade på 192 stationer i 38 länder på fem kontinenter och genererar årlig omsättning på CHF 1,9 miljarder. www.swissport.com

Scandinavian Airlines

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygningar till destinationer i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance ™ och kan tillsammans med 26 samarbetspartners erbjuda flygresor till över 1300 resmål i fler än 190 länder. För mer information, besök www.sas.se.

För mer information, kontakta:

Swissport International Ltd.
Email:         corporate.communications@swissport.com

SAS
Corporate Communication
Telefon: Press Jour: +46 8 797 2944

SAS Group Investor Relations
SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 mars 2013 kl. 14.00.