• SAS/

SAS offentliggör sista dag för handel i dess stamaktier och kommersiella hybridobligationer samt bekräftar tidigare offentliggjord avstämningsdag

Report this content

SAS AB (publ) (”Bolaget”) offentliggör att sista dagen för handel i dess befintliga stamaktier på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Copenhagen och Oslo Børs (”Börserna”), samt sista dagen för handel i Bolagets noterade kommersiella hybridobligationer på Nasdaq Stockholm, kommer att äga rum i morgon, den 13 augusti 2024. Följaktligen bekräftar Bolaget också att avstämningsdagen för innehavare av Bolagets noterade kommersiella hybridobligationer enligt rekonstruktionsplanen (”Rekonstruktionsplanen”) i dess företagsrekonstruktion i Sverige är den 15 augusti 2024 i enlighet med vad som tidigare offentliggjorts.

Den 19 juli offentliggjorde Bolaget att Rekonstruktionsplanen hade godkänts av Stockholms tingsrätt och att Bolaget hade ansökt om avnotering av dess befintliga stamaktier från Börserna och avnotering av dess kommersiella hybridobligationer från Nasdaq Stockholm, villkorat av att beslutet om att godkänna Rekonstruktionsplanen vinner laga kraft. Det bekräftades i dag att beslutet vann laga kraft vid utgången av överklagandefristen den 9 augusti 2024, och Börserna har följaktligen meddelat att den sista dagen för handel i de befintliga stamaktierna och kommersiella hybridobligationerna kommer att äga rum den 13 augusti 2024. Detta innebär också att det från och med i dag inte längre kommer att vara möjligt att konvertera stamaktierna mellan värdepapperscentralerna i Danmark, Norge och Sverige.

Den 6 augusti 2024 offentliggjorde Bolaget att det hade kommit överens med Intertrust (Sweden) AB, i egenskap av agent för Bolagets noterade kommersiella hybridobligationer, om att avstämningsdagen på vilken innehavare av de kommersiella hybridobligationerna måste vara innehavare av sådana obligationer för att ha rätt att erhålla utdelning enligt Rekonstruktionsplanen ska infalla två bankdagar efter den sista dagen för handel i obligationerna på Nasdaq Stockholm. Mot bakgrund av ovanstående bekräftar Bolaget att avstämningsdagen kommer att infalla den 15 augusti 2024 i enlighet med vad som tidigare offentliggjorts. Efter avstämningsdagen kommer instrumentet att vara spärrat för avveckling i Euroclear Swedens system, vilket innebär att det inte kommer att vara möjligt att överlåta äganderätten till de kommersiella hybridobligationerna efter denna dag.

Registreringen av ändringarna i Bolagets kapitalstruktur hos Bolagsverket, vilken beslutades som en del av rekonstruktionsplanen, och därmed indragningen av befintliga stamaktier från aktieböckerna som förs av Euroclear Sweden, Euronext Securities Copenhagen och Euroclear Securities Oslo, samt inlösen och indragning av de kommersiella hybridobligationerna, kommer att verkställas efter rekonstruktionsförfarandena har slutförts.

SAS förväntar sig för närvarande att slutföra rekonstruktionsförfarandena omkring slutet av augusti 2024.

Information om SAS chapter 11-process i USA och SAS AB:s företagsrekonstruktion i Sverige
Ytterligare information om SAS frivilliga chapter 11-process i USA och SAS AB:s företagsrekonstruktion i Sverige finns tillgänglig på SAS särskilda hemsida för rekonstruktionen, https://www.sasgroup.net/transformation. Amerikanska domstolshandlingar och andra dokument relaterade till chapter 11-processen i USA är tillgängliga på en separat hemsida som administreras av SAS ombud (s.k. claims agent), Kroll Restructuring Administration LLC, på https://cases.ra.kroll.com/SAS. Information finns även tillgänglig via telefon (844) 242-7491 (USA/Kanada) eller +1 (347) 338-6450 (internationellt), och via epost på SASInfo@ra.kroll.com. Svenska domstolshandlingar relaterade till SAS AB:s företagsrekonstruktion i Sverige kan begäras från Stockholms tingsrätt, och viss dokumentation tillhandahålls även av rekonstruktören på en separat hemsida som administreras av Ackordscentralen (AC-Gruppen AB), https://ackordscentralen.se/rekonstruktioner/sas-ab/.

Rådgivare
Weil, Gotshal & Manges LLP är global juridisk rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB är svensk juridisk rådgivare till SAS. Seabury Securities LLC och Skandinaviska Enskilda Banken AB är investmentbanker. Seabury Securities LLC är även rekonstruktionsrådgivare till SAS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44
Investor relations, +46 709 977 070

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag sedan 1946 och har sin huvudsakliga hub på Köpenhamns flygplats (CPH), med kompletterande hubbar i Oslo (OSL) och Stockholm (ARN). Vårt uppdrag är att binda samman Skandinavien med världen och världen med Skandinavien. Varje år transporterar SAS fler än 25miljoner passagerare och 55ton gods till 135destinationer i Europa, USA och Asien.Vi har över 10 000 engagerade kollegor och samarbetar med både partners och kunder för att åstadkomma genomgripande förändringar inom flygbranschen. Vi har åtagit oss att uppnå nettonollutsläpp till 2050, vilket ligger helt i linje med våra grundares visionära anda: ”Att gå från det gamla till det nya är den enda tradition värd att bevara”. Innovation och samhälleliga framsteg utgör kärnan i vår verksamhet. För mer information, besök vår webbplats på SAS | Flyg till Skandinavien, Europa, USA, Kanada och Asien eller följ oss på sociala medier för att ta del av nyheter och kampanjer.