• SAS/

SAS offentliggör uppdatering avseende avstämningsdag för innehavare av kommersiella hybridobligationer

Report this content

SAS AB (publ) (”Bolaget”) offentliggör att den nya avstämningsdagen för utdelning till innehavare av Bolagets noterade kommersiella hybridobligationer enligt Bolagets rekonstruktionsplan (”Rekonstruktionsplanen”) i dess företagsrekonstruktion i Sverige förväntas infalla torsdagen den 15 augusti 2024.

Den 25 juli 2024 offentliggjorde Bolaget att det av praktiska skäl hade kommit överens med Intertrust (Sweden) AB (”Intertrust”), i egenskap av agent för Bolagets noterade kommersiella hybridobligationer, om att skjuta upp avstämningsdagen på vilken innehavare av kommersiella hybridobligationer måste vara innehavare av sådana obligationer för att ha rätt att erhålla utdelning enligt Rekonstruktionsplanen. Bolaget och Intertrust har kommit överens om att avstämningsdagen ska infalla så snart som möjligt efter den sista dagen för handel i de kommersiella hybridobligationerna på Nasdaq Stockholm, vilken beräknas äga rum den 13 augusti 2024 under förutsättning att Stockholms tingsrätts beslut att fastställa Rekonstruktionsplanen då har vunnit laga kraft. Av tekniska skäl kommer avstämningsdagen att infalla två bankdagar efter den sista handelsdagen, dvs. den 15 augusti 2024 förutsatt att sista dag för handel äger rum den 13 augusti 2024. Efter avstämningsdagen kommer instrumentet att vara spärrat för avveckling i Euroclear Swedens system, vilket innebär att det inte kommer att vara möjligt att överlåta äganderätten till kommersiella hybridobligationer efter denna dag. SAS har för avsikt att den 12 augusti 2024 offentliggöra huruvida förutsättningarna är uppfyllda för att avstämningsdagen ska infalla den 15 augusti 2024.

Den nya avstämningsdagen kommer inte att påverka den övergripande tidsplanen för slutförandet av SAS rekonstruktionsförfaranden.

Information om SAS chapter 11-process i USA och SAS AB:s företagsrekonstruktion i Sverige

Ytterligare information om SAS frivilliga chapter 11-process i USA och SAS AB:s företagsrekonstruktion i Sverige finns tillgänglig på SAS särskilda hemsida för rekonstruktionen, https://www.sasgroup.net/transformation. Amerikanska domstolshandlingar och andra dokument relaterade till chapter 11-processen i USA är tillgängliga på en separat hemsida som administreras av SAS ombud (s.k. claims agent), Kroll Restructuring Administration LLC, på https://cases.ra.kroll.com/SAS. Information finns även tillgänglig via telefon (844) 242-7491 (USA/Kanada) eller +1 (347) 338-6450 (internationellt), och via epost på SASInfo@ra.kroll.com. Svenska domstolshandlingar relaterade till SAS AB:s företagsrekonstruktion i Sverige kan begäras från Stockholms tingsrätt, och viss dokumentation tillhandahålls även av rekonstruktören på en separat hemsida som administreras av Ackordscentralen (AC-Gruppen AB), https://ackordscentralen.se/rekonstruktioner/sas-ab/.

Rådgivare

Weil, Gotshal & Manges LLP är global juridisk rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB är svensk juridisk rådgivare till SAS. Seabury Securities LLC och Skandinaviska Enskilda Banken AB är investmentbanker. Seabury Securities LLC är även rekonstruktionsrådgivare till SAS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, +46 8 797 29 44

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag sedan 1946 och har sin huvudsakliga hub på Köpenhamns flygplats (CPH), med kompletterande hubbar i Oslo (OSL) och Stockholm (ARN). Vårt uppdrag är att binda samman Skandinavien med världen och världen med Skandinavien. Varje år transporterar SAS fler än 25 miljoner passagerare och 55 ton gods till 135 destinationer i Europa, USA och Asien. Vi har över 10 000 engagerade kollegor och samarbetar med både partners och kunder för att åstadkomma genomgripande förändringar inom flygbranschen. Vi har åtagit oss att uppnå nettonollutsläpp till 2050, vilket ligger helt i linje med våra grundares visionära anda: ”Att gå från det gamla till det nya är den enda tradition värd att bevara”. Innovation och samhälleliga framsteg utgör kärnan i vår verksamhet.

För mer information, besök vår webbplats på SAS | Flyg till Skandinavien, Europa, USA, Kanada och Asien eller följ oss på sociala medier för att ta del av nyheter och kampanjer.