SAS presenterar första flygplanet av modellen A350

Report this content

Det första av åtta Airbus A350 flygplan välkomnas till SAS idag, och från den 28 januari nästa år kan resenärerna uppleva världens modernaste och mest bränsleeffektiva långdistansflygplan. Tack vare innovativ teknik och design innebär planet ett nytt och mer hållbart sätt att flyga interkontinentala rutter.

Resenärerna kan se fram emot ännu bekvämare flygningar, en ny kabin med nya säten och unika, skräddarsydda SAS-lösningar. Flygplanet representerar den senaste aerodynamiska designen och tekniken, vilket ger modellen en oslagbar driftseffektivitet.

– A350 är en milstolpe vår omfattande förnyelse av flottan, som kommer att bestå av marknadens mest avancerade och bränslesnåla flygplan. Med det här flygplanet minskar vi bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till 30 procent. Dessutom kommer det externa bullret att minska med 40 procent. Tillsammans med det nya utseendet på våra plan är A350 en symbol för en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid för SAS, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

SAS tekniker och designers har tittat på alla delar i flygplanet och skapat en inredning som ökar bekvämligheten, samtidigt som vikten ombord minimeras och koldioxidutsläppen minskar. Flera av detaljerna är baserade på viktig feedback från SAS kunder.

– Flygplanet är en av SAS största investeringar och ger oss möjlighet att erbjuda en helt ny reseupplevelse. Vi ser fram emot att välkomna våra passagerare ombord på ett toppmodernt flygplan, säger Rickard Gustafson.

På varje flygning kan totalt 300 resenärer och besättning se fram emot den mest tysta kabinupplevelsen på ett plan med två mittgångar, optimerad kabinhöjd, mer frisk luft och avancerad temperatur- och luftfuktighetskontroll.

Flygplanet, som fått namnet Ingegerd Viking, kommer att operera på sju linjer det första året, bland annat Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong och San Francisco.

Som ett led i moderniseringen av kort- och långdistansflottan, kommer SAS totalt ta emot 96 nya Airbus-plan: A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) och Airbus A321LR (3) innan utgången av 2023.

FAKTA OM SAS AIRBUS A350 UNIKA EGENSKAPER

Takhöjden i kabinen på A4350 är branschens högsta, med vertikala sidväggar som ger mer plats för axlarna, och bagagefacken är de största på marknaden. Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.

SAS Business. 40 säten med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning, PC-uttag och USB-uttag, bättre ledade säten, separat reglage för nackstödet, ett nytt vikbart brickbord med en personlig enhetshållare och mer slitstark stoppning i sätena. Sängarna i Business class är minst 196 cm långa, vissa ännu längre, och SAS har installerat ett slitstarkt fotstöd som även kan ge lätt fotmassage.

SAS har utvecklat en ny välkomstarea vid dörren, där resenärerna tas emot i ett trevligt område med infälld belysning och andra unika designfinesser. Under flygningen fungerar den här ytan som bar för SAS Business-resenärer.

SAS Plus. 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har ben- och fotstöd, 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning, PC- och USB-uttag och en kabindelare som tydligt separerar kabinen från resten av planet. Resenärer i SAS Plus och SAS Go kan njuta av en särskild snacksbutik som ska locka passagerarna att ta en promenad.

SAS Go. 228 stolar med 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning, USB-uttag, ett vikbart bord och en hållare för vattenflaska. Planet har dessutom passage tvärs över mittgången i SAS Go.

A350 innebär även en ny arbetsmiljö för besättningen. Förutom åtta rymliga bäddar för kabinbesättning och piloter, har köken fått ny design för att kabinbesättningen ska få större och bättre arbetsytor. Dessutom har A350 iPads ombord som bidrar till en mer personlig service och gör det lättare för besättningen att automatiskt rapportera brister till underhåll med mera.

SAS AIRBUS A350 I KORTHET

• Antal flygplan: 8

• Antal stolar: 300 (40 SAS Business/32 SAS Plus/228 SAS Go)

• Max. startvikt: 268 ton

• Maxlast: 50 ton

• Längd: 66,9 m

• Vingbredd: 64,8 m

• Marschfart: 910 km/h

• Räckvidd: 13 800 km

• Bränsleförbrukning: 0,028 liter/säteskilometer

• Motor: RR Trent XWB

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, har mer än 30 miljoner resenärer per år, som flyger till, från och inom Skandinavien. Vi kopplar ihop våra tre knutpunkter – Köpenhamn, Oslo och Stockholm – med 125 resmål i Europa, USA och Asien. Våra skandinaviska värderingar inspirerar oss i vårt hållbarhetsarbete och SAS ska till år 2030 minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent och flyga med biobränsle motsvarande den totala förbrukningen av SAS hela inrikestrafik. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds nästan 19 000 dagliga flyg till mer än 1 300 destinationer runt om i världen.