SAS Trafiktal – November 2023

1,8 miljoner passagerare reste med SAS i november

1,8 miljoner passagerare reste med SAS i november, en ökning med 10 procent jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 11 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 17 procent, jämfört med november 2022. Kabinfaktorn för november var 72 procent.

”1,8 miljoner passagerare reste med SAS i november, motsvarande en ökning på 10 procent i passagerarvolym jämfört med november förra året. Vi är också glada att se att vår regularitet nådde 99,2 procent i november, och att vår kabinfaktor ökade med 3,3 procentenheter jämfört med samma period föregående år. Under månaden godkände den amerikanska domstolen SAS ingående av investeringsavtalet med det vinnande budkonsortiet i vår anskaffningsprocess för exitfinansiering. Vi är väldigt stolta över att ha nått den här viktiga milstolpen i vår SAS FORWARD-plan, och det visar att våra nya investerare tror på SAS och vår potential att fortsätta ligga i framkant av flygindustrin under många år framöver”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.

SAS total trafik (reguljär och charter) Nov23 Förändring1

RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året innan
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp – Andel av SAS passagerarrelaterade utsläpp som koldioxidkompenseras av SAS (EuroBonus-medlemmar, ungdomsbiljetter och SAS egna resor) under månaden

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Erno Hildéns försorg, för offentliggörande den 7 december 2023, kl. 11:00 CET.