SAS utser ny CFO och ökar fokus på strategiska satsningar

SAS har idag utsett Torbjørn Wist till ny Executive Vice President och Chief Financial Officer (CFO) efter Göran Jansson, som kommer att ha det övergripande ansvaret för koncernstrategi, SAS Growth, SAS flygplansflotta och Strategic sourcing.

Den nya strukturen skapar en ny plattform att ytterligare stärka relationen med kundbasen och säkra en utveckling av flygplansflottan som möter den växande efterfrågan inom både affärs- och fritidsresor bland Skandinaviens frekventa resenärer. I den nya rollen fortsätter Göran som vice VD och medlem i SAS koncernledning.

Torbjørn Wist är norsk medborgare och har omfattande kunskaper och internationell erfarenhet från såväl finans-, som telekombranschen, och flera ledande finansiella befattningar i USA, Storbritannien och Norge. Närmast kommer Torbjørn från tjänsten Group Treasurer inom Telenor ASA sedan 2012.

Utöver sitt ansvar som SAS CFO kommer Torbjørn även att agera som SAS talesperson för koncernledningen i Norge.

"Jag är mycket glad att välkomna Torbjørn till SAS. Hans gedigna ekonomiska erfarenhet, i kombination med sin erfarenhet från den snabbrörliga telekombranschen, gör honom till ett värdefullt tillskott till SAS koncernledning, och vår kontinuerliga strävan att ytterligare stärka SAS på en marknad med hög konkurrens. Jag är också glad att Göran Jansson, med sin djupa kunskap om SAS och flygindustrin kommer att fortsätta i en ny roll för att ytterligare accelerera våra strategiska satsningar", säger SAS VD och koncernchef Rickard Gustafson.

"Jag är väldigt glad och stolt över att ansluta till SAS under ledning av VD och koncernchef, Rickard Gustafson. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med teamet och andra relevanta intressenter för att driva framtida resultat och värdeskapande inom Skandinaviens ledande flygbolag”, säger Torbjørn Wist, ny CFO i SAS.

Torbjørn Wist påbörjar sin anställning efter SAS årsstämma i mars 2018. Göran Jansson fortsätter fram till dess i sin nuvarande roll.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44 Björn Tibell, Head of Investor Relations, +46 70 997 1437

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, har mer än 30 miljoner resenärer per år, som flyger till, från och inom Skandinavien. Vi kopplar ihop våra tre knutpunkter – Köpenhamn, Oslo och Stockholm – med 125 resmål i Europa, USA och Asien. Våra skandinaviska värderingar inspirerar oss i vårt hållbarhetsarbete och SAS ska till år 2030 minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent och flyga med biobränsle motsvarande den totala förbrukningen av SAS hela inrikestrafik. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds nästan 19 000 dagliga flyg till mer än 1 300 destinationer runt om i världen.