Josefin Ljungman vinner Sveriges största scenkonstpris

Report this content

Såstaholms pris till Höstsols minne mottas detta år av den unga skådespelartalangen Josefin Ljungman. Pristagaren erhåller en summa om 50 000 kronor, och det är det största priset som delas ut i Sverige.

- Det känns helt sjukt, säger en glad Josefin Ljungman efter prisutdelningen. Tajmingen kunde inte vara bättre – jag fick beskedet precis i en tid när jag tvivlade och kände oro inför framtiden. Så den här bekräftelsen är förstås helt fantastisk att få, saker och ting faller på plats. Och just det här priset känns speciellt, med tanke på Såstaholms fina historia och nuvarande verksamhet.

Josefins stora genombrott kom i Vildanden på Stockholms Stadsteater, den roll hon nu nu prisas för. Hennes insats som Hedvig fick kulturkritikernas kinder att blossa. Tidningen City skriver att hennes ”gestaltning växer sig bara starkare under föreställningens gång”. Aftonbladet anser att Josefin är ”ett litet under” och Svenska Dagbladet tycker att hon är ”ett fynd som Hedvig”.

Priset delades ut den 7/9 på Såstaholm, av Tomas Bolme, skådespelare och ordförande i stiftelsen Höstsol, tillsammans med juryns ordförande Anna Carlson, skådespelerska och ordförande i Teaterförbundet.

Juryns motivering till pristagaren lyder:
Såstaholms stipendium till Höstsols minne ges 2008 till Josefin Ljungman för att hon med sin känslighet ger kropp och närvaro till Hedvigs och familjens Ekdahls tragedi i Thommy Berggrens uppsättning av Ibsens "Vildanden".

- Juryns arbete har varit mycket stimulerande, säger Anna Carlson. Och vi är helt överens – Josefin Ljungman är den rätta stipendiaten. Redan etablerad och kompetent för stora sceniska uppgifter och samtidigt motiverad för vidgande av sitt yrkeskunnande. Vi ser fram emot kommande gestaltningar!

Såstaholm, som tidigare hette Höstsol, var en tillflyktsort för pensionerade skådespelare. Med priset vill man verka för att främja unga scenkonstnärer i sin fortsatta utveckling. Prissumman på 50 000 kr ska användas till vidareutbildning eller för att genomföra individuella utvecklingsprojekt. Josefin har en bild av vad hon skulle vilja göra med prissumman:

- Jag har alltid haft en dröm om att kunna vara en längre tid i Frankrike, säger Josefin. Landet och språket fascinerar mig, jag skulle vilja lära mig flytande franska. Flera av mina favoritfilmer är franska – det vore roligt att få lära sig mer om branschen där och kanske en dag få möjlighet att jobba där, på franska. Men jag har inte helt bestämt mig än, det finns så mycket jag vill göra, så vi får se, avslutar Josefin hemlighetsfullt.

För ytterligare information kontakta:
Josefin Ljungman, pristagare, 0730-30 26 09
Ulrik Clemens von Döbeln, VD Såstaholm, 0705-11 45 70

För mer information gällande priset samt Josefin Ljungmans biografi, se bifogade dokument.

Ytterligare bilder finns på www.sastaholm.se