Sätra Förvaltnings AB anhåller nu om ytterligare en förlängning av obligationen med ISIN SE0012740918

Orsaken till detta är:

Antagandet av detaljplanen för fastigheten Högsätra 10 m.fl. har försenats p.g.a. omvärldsfaktorer såsom osäkerheter kring materialleveranser till byggsektorn orsakat av kriget i Ukraina, ökade byggkostnader och ränteoro med stigande räntor. Detta har sammantaget lett till att Stockholm stads Exploateringskontor begärt en fördjupad analys av stadens kostnader för anläggning av allmän plats, d.v.s. gator och torg inom planområdet. Detta arbete påbörjades först i juni 2022 beroende av personalbrist på exploateringskontoret. De nya förutsättningarna för staden beräknas vara klara i augusti-september 2022. Tillika är det valår i år varför stadsfullmäktige inte har några sammanträden förr i slutet av oktober. Detta medför att tidplanen för antagande av detaljplanen förskjutits till Q4 2022.

Som tidigare rapporterats har bolaget under våren haft en Due Diligence-process med två fastighetsbolag som lämnat indikativa bud på delar av byggrättsportföljen. Även detta har fördröjts p.g.a. omvärldsfaktorer. Skenande bygg- och anläggningskostnader och ränteoro till följd av stigande räntor har gjort att affärsmodellen har setts över, bl.a. genom att fokus flyttats från bostadsrätter till hyresrätter, olika former av betalningsmodeller har också diskuterats. Förhandlingarna har nu pausats under sommaren och tas upp igen i slutet av augusti.

Sammantaget indikerar detta att ett tillträde för köpare av byggrätter först kommer att kunna ske under Q1 2023. Därefter kan obligationen lösas i dess helhet.

Emittenten inbjuder härmed också till informationsmöte via Teams. Inbjudan möjliggör för investerare att få information om verksamhetens status samt kunna ställa frågor till Emittenten.

Datum: 1 september 2022 Tid: 17:30

Investerare som önskar delta ombeds skicka begäran till sandra.marffy@scanprop.com Länk kommer därefter att skickas ut samma dag.