• SATS/

Efter WHO-rapport om cancerrisk: SATS tar bort solarier från träningscentren

Report this content

SATS, Nordens ledande träningsföretag, har beslutat att ta bort solarierna från alla sina träningscenter i Norden.

Från och med 1 december 2009 kommer solarier inte att finnas på SATS träningscenter. Detta med anledning av den ökade risk för cancer som solning ger enligt en ny rapport från världshälsoorganisationen WHO. I rapporten fastslår WHO ett direkt samband mellan solning i solarier och risk för hudcancer, och man anser nu solariesolning vara cancerframkallande i samma omfattning som rökning. - Vi vill gärna bidra till att människors hälsa förbättras när de besöker våra träningscenter. För att nå den visionen måste vi ta WHO:s varningar på allvar och agera därefter, förklarar SATS VD Kent Orrgren. - Vårt beslut är bl.a. en konsekvens av att WHO har uppgraderat cancerrisken för solning i solarium till den högsta riskklassen, vilket innebär att risken är lika stor som vid rökning. Vi har tidigare haft en policy om att vägleda och varna våra kunder i förbindelse med användning av solarier, enligt riktlinjerna från WHO. Men det anser vi inte längre vara tillräckligt, och vi har därför beslutat att helt ta bort solarierna från våra träningscenter, säger Kent Orrgren. Solarierna kommer att tas bort från SATS träningscenter över hela Norden den 1 december, efter att kunderna har informerats om beslutet och bakgrunden till det. Denna information förväntas ta ca två veckor. Under den perioden kommer SATS att förstärka informationen om risken med att sola solarium. Från den 1 december 2009 kommer det inte längre vara möjligt att sola solarium på ett SATS-center någonstans i Norden.

Taggar: