• SATS/

Pressmeddelande 2007-05-25 2006 års bokslut klart SATS visar fortsatt stark tillväxt – nu med över 100 helägda träningscenter i Norden

Report this content

SATS, Nordens ledande träningsföretag, presenterar i dagarna förra årets resultat. Under verksamhetsåret 2006 ökade bolaget sin omsättning med 9 procent jämfört med föregående år och nettoomsättningen uppgick till 1 229 miljoner SEK. SATS rörelseresultat före av- och nedskrivningar samt räntor och skatt uppgick till 169 miljoner SEK, vilket är en ökning med 18 procent från föregående år. Resultatet visar fortsatt stark tillväxt för träningsbranschen i hela Norden. Under 2006 fick SATS också en ny ägare, Tryg i Danmark.

- Jag är mycket nöjd med resultatet som visar på fortsatt framgång för SATS. Vi fortsätter att visa tillväxt och efterfrågan på SATS erbjudande till marknaden ökar konstant. I år kan vi stolt konstatera att vi vid årsskiftet hade uppnått det magiska antalet av 100 helägda träningscenter runt om i Norden, säger Andreas Göthberg, Koncernchef för SATS.

SATS framgång bygger på ett konsekvent vidhållande av bolagets långsiktiga strategi, att utveckla kärnverksamheten och ständigt sträva efter att bli ännu bättre. SATS arbetar aktivt med att utveckla träningserbjudandet till både befintliga och nya medlemmar. Som den ledande innovatören inom den nordiska träningsbranschen lockar bolaget ständigt fler medlemmar. Under 2006 initierade bolaget också en satsning på barnfamiljer.

- Vi vill skapa möjlighet för fler att träna regelbundet. Ett av flera sätt är att skapa lättsamma och lekfulla sysselsättningsformer för våra medlemmars barn. Det gör vi genom vår produkt MiniSats samt specifika gruppträningspass som ökar förutsättningarna för att dessa barn tidigt ska känna lusten i att röra på sig samt att det ger ökad möjlighet för föräldrarna att träna, fortsätter Andreas Göthberg.

SATS största framgångar under 2006 har rönts på den norska och svenska marknaden. I Finland ses en positiv utveckling medan SATS i Danmark fått erfara en viss tillbaka gång.

- Träningspenetrationen i Norden är högst i Norge och Sverige och är också de överlägset starkaste delmarknaderna inom SATS. I Finland, som ses som den minst mogna träningsmarknaden i Norden, handlar det om att erbjuda vardagsträning med hög kvalitet för att successivt lära marknaden att nyttja träningscenter. I Danmark råder en stark lokal konkurrens som under året satt press på SATS som den enda internationella träningsaktören på marknaden. Vi ser däremot positivt på tillväxten i Danmark framöver och kommer att genomföra lokala satsningar för att vinna tillbaka vår position, säger Andreas Göthberg.

Under 2006 öppnade SATS fem nya träningscenter i Norden; två center i Sverige samt tre center i Norge. Totalt uppgick antalet helägda SATS-center vid årsskiftet till 100 vilket befäster bolagets position som det ledande träningsföretaget i Norden. I Europa är SATS den näst största träningsaktören.

- SATS kommer att fortsätta växa med både nya träningscenter och selektiva förvärv, avslutar Andreas Göthberg.