Delårsrapport från Satsafe MLS AB (publ) Januari - Mars, 2001

Report this content

Delårsrapport från Satsafe MLS AB (publ) Januari - Mars, 2001 Omsättningen steg mot slutet av kvartalet efter en trög start på det nya året. Fakturerad försäljningen för första kvartalet uppgick till 2,6 MSEK (40 TSEK). Som ett resultat av nyetablerade samarbeten kom försäljningen på utländska marknader att uppgå till 21% av total fakturering. Resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick för perioden till -7,4 MSEK (-9,3 MSEK). För att stärka bolagets finansiella ställning genomför Satsafe en publik nyemission. Huvudägarna, Emerging Technologies, Delphi Private Placement Sweden och Banco, har tecknat sig som garanter för en stor del av emissionen. Satsafe ingick i februari 2001 ett samarbets- och distributionsavtal med det holländska bolaget Markdata. Enligt avtalet skall Markdata, på en icke-exklusiv basis, distribuera Satsafe-produkter såsom Satsafe Car Position Alarm i Belgien, Holland och Luxemburg. Försäljningen genom övriga distributörer har gradvis ökat. Försäljning av system för mobil positionering har bland annat skett genom KG Knutsson (Sverige). Satsafe har vidare ingått ett OEM-samarbete med Viamare som bland annat äger båttillverkarna Storebro, Nimbus, Ryds och Maxi. Flera viktiga ordrar har erhållits, exempelvis från säkerhetsbolag som Falck Räddningskår och från transportföretag som Danzas ASG Eurocargo och Danzas ASG Specialtransporter. Ytterligare affärshändelser efter rapportperiodens utgång rapporteras nedan ("Händelser efter rapportperiodens utgång"). Förhandling om operatörssamarbete med Radiolinja i Estland slutfördes och avtal tecknades efter rapportperiodens utgång den 5 april. Samarbetet inleds kommersiellt under maj månad. Verksamhetens utveckling Satsafe utvecklar och marknadsför systemlösningar för mobil positionering och datakommunikation. Till viktiga applikationer hör systemlösningar för effektivare och säkrare transporter, larm och informationstjänster för bilar, båtar och entreprenadmaskiner samt system för effektivare kommunikation och styrning av mobila serviceorganisationer. Företagets produkter bygger på en egenutvecklad och i delar skyddad systemplattform. I denna kombineras teknologi för positionering (GPS), mobil datakommunikation (GSM) och presentation över Internet eller annat mobilt användargränssnitt. Företaget som grundades 1998 har idag 36 anställda och kontor i Stockholm och Malmö. Sedan april 2000 handlas aktien inofficiellt på H&Q Tech Market under tickersymbolen SATS. Omsättning och resultat Omsättning i koncernen för första kvartalet uppgick till 2,6 MSEK, en ökning med 2,5 MSEK jämfört med samma period föregående år då en omsättning på 40 TSEK nåddes. Försäljningen till utländska marknader utgjorde 21% av den totala faktureringen för perioden. Resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick för perioden till -7,4 MSEK (- 9,3 MSEK). Bolaget övergår från och med innevarande år till en funktionsorienterad resultaträkningsform. Investeringar Investeringarna under första kvartalet är försumbara. Samtliga utgifter för utvecklingsaktiviteter under januari-mars har kostnadsförts. Finansiering och likviditet Likvida medel vid periodens slut uppgick till 3,2 MSEK. Personal Antalet anställda har under rapportperioden minskat från 38 till 36. Efter rapportperiodens utgång har emellertid tre mjukvaruutvecklare knutits till bolaget och ett pågående rekryteringsprogram syftar till att anställa såväl fler säljare som utvecklare. Optionsprogram Under mars månad 2001 fattade styrelsen beslut om ett teckningsoptionsprogram riktat till personalen och nytillträdda styrelseledamöter om dels 338 000 stycken optionsrätter med en löptid på ett år och dels 338 000 stycken optionsrätter med en löptid på två år. Värderingen av optionerna kopplades till den, vid tidpunkten för beslutet, aktuella aktiekursen. Ett erbjudande till samtliga anställda kommer gå ut i början av juni månad 2001. Vid fullt utnyttjad teckning kan högst totalt 676 000 stycken aktier tecknas, envar å nominellt 0,20 SEK, motvarande en ökning av bolagets aktiekapital om högst 135 200 SEK och en potentiell utspädning om 9,9% (röster och kapital). Från 1999 löper ett första teckningsoptionsprogram med en potentiell utspädning om 1,6% (röster och kapital) och från 2000 löper ett andra optionsprogram med en potentiell utspädning om 4,1% (röster och kapital). Moderbolaget Omsättningen i moderbolaget uppgår för perioden till 1,6 MSEK och resultatet före bokslutsdispositioner och skatt till -7,1 MSEK. Det egna kapitalet i moderbolaget uppgår netto till 1,8 MSEK. Händelser efter rapportperiodens utgång Satsafe ingick i april 2001 ett icke-exklusivt distributionsavtal med den estniska teleoperatören Radiolinja Eesti AS rörande distribution och försäljning av Satsafes produkter i Estland. Avtalet innebär ett viktigt steg för Satsafe på en marknad med stor efterfrågan på säkerhetsprodukter. Bolaget har i slutet av april erhållit en order från budbilsföretaget 215 215. Ordern omfattar transportledningssystemet Satbud som är avsett för budverksamhet. Systemet kommer att användas för transportledning från 215 215:s huvudkontor i Malmö av ett 40-tal budbilar. Bolaget har i början av maj månad erhållit en ny order från säkerhetspolisen i Litauen. Ordern avser system för kommunikation och högsäkerhet, baserad på GPS- och GSM-teknik, för mobil positionering och larmövervakning av VIP-personers bilar. Bland användarna finns politiker, affärsmän och artister. Larm genererade från systemet hanteras av den Litauiska säkerhetspolisens larmcentral i Vilnius där Satsafes larmprogramvara finns installerad sedan tidigare. Genom sin holländska representant Markdata har Satsafe under maj månad ingått ett samarbete med åtta större återförsäljare av bilar i Holland. Totalt har dessa återförsäljare mer än 140 distributionspunkter och täcker större delen av Holland. Bland de bilmärken som säljs genom detta nät finns Bentley, Ferrari, Lamborghini, Opel och Rolls-Royce. För att stärka bolagets finansiella ställning genomför Satsafe under maj månad en publik nyemission. I denna har bland annat huvudägarna Emerging Technologies, Delphi Private Placement Sweden och Banco tecknat sig. Framtid I det korta perspektivet slår successivt ett antal applikationer igenom, kunskaper om användningsområden inom mobil positionering ökar och bland annat detta kommer driva tillväxten i marknaden. Parallellt kommer en strukturering av branschen att fortsätta, inte minst på grund av det tuffa ekonomiska klimat som för närvarande råder. För Satsafe innebär den positiva utvecklingen i den pågående emissionen att framtiden ser spännande ut. Intresset för deltagande i nyemissionen visar att det finns stor tro på förutsättningarna för bolagets verksamhet, vilket även bör kunna gynna utvecklingen för aktien. Bolaget ges nu arbetsro och möjlighet att fokusera på kommersiella aktiviteter. Utsikterna för bolaget är fortsatt goda. Stockholm 2001-05-23 Styrelsen Kommande ekonomisk information från Satsafe: Årsredovisning 2000 29 maj, 2001 Ordinarie bolagsstämma 20 juni, 2001 Halvårsrapport 29 augusti, 2001 januari - juni 2001 Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/23/20010523BIT01050/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/23/20010523BIT01050/bit0001.pdf Hela rapporten