Delårsrapport från Satsafe MLS AB (publ) April - juni, 2001

Delårsrapport från Satsafe MLS AB (publ) April - juni, 2001 ÖKAD ORDERINGÅNG OCH RESULTATFÖRBÄTTRING * Intäkterna andra kvartalet uppgick till 6,6 MSEK, varav faktureringen på utländska marknader utgjorde 15 %. Ackumulerade intäkter för perioden januari-juni uppgick till 9,2 MSEK (0,5 MSEK). * Resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick för andra kvartalet till -4,5 MSEK och för perioden januari-juni till -11,9 MSEK (-31,5). * För att trygga bolagets finansiella ställning genomfördes en lyckad publik emission som övertecknades. Bolaget tillfördes därmed 25 MSEK före emissionskostnader. * Flera viktiga ordrar har erhållits, exempelvis från ASG Danzas, GKF Lastbilscentral, budbilsföretaget 215 215 och Säkerhetspolisen i Litauen. Ytterligare affärshändelser efter rapportperiodens utgång redovisas på nästa sida. [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] Björn Krasse, verkställande direktör : "Företaget har aldrig stått starkare än idag: · Orderstocken är väsentligt högre än tidigare. · Offertvolymen är den högsta någonsin. · Kostnaderna är lägre än förut. · Kassan är högre än för ett år sedan. · Produktportföljen har aldrig varit bättre, både vad gäller teknik och applikationer. · Organisationen är starkare tekniskt och kommersiellt. Bolaget fortsätter att utvecklas positivt trots den pågående konjunktursvackan. Samtliga av Satsafes kunder och potentiella kunder tillhör den s.k. gamla ekonomin. I motsats till många andra IT-företag kan bolaget dra nytta av kundgruppens jakt på kostnadseffektiva lösningar och ökad produktivitet. Som bekant anses ju bolagen inom den gamla ekonomin bli de stora vinnarna på IT-revolutionen. Satsafe's produkter kan bidraga till just detta. Bolaget har en stark produktutveckling av både hårdvara och mjukvara. Vissa produkter som planerats lanseras under kvartal 2 har fördröjts p.g.a. senarelagda leveranser av nya komponenter från både Ericsson och Nokia. Ett kvartals försening av Nokia 9210, som vårt system för SMS- baserad orderutläggning bygger på, har en inverkan på omsättningsutveckling och resultat. Systemet lanseras först i slutet av september. Lanseringen av fler potentiella volymprodukter planeras till kvartal 4. Satsafe har erhållit flera genombrottsordrar. En del har levererats, installerats och tagits i kommersiell drift. Utmaningen och målsättningen för företaget framöver är att sälja in ännu större projekt med existerande skalbara produkter och system. Sammanfattningsvis har företaget aldrig stått starkare än idag, samtidigt som många utmaningar kvarstår." Händelser efter rapportperiodens utgång · Under juli och augusti, dvs efter rapportperiodens utgång, har bl.a. följande skett: · En order har erhållits från det holländska transportföretaget Frans Maas. · Frode Larsen, ett danskt transportföretag, har tillkommit som kund. · Ett transportledningssystem har sålts till EG Trans. · En följdorder har erhållits från Säkerhetspolisen i Vilnius. · En följdorder har erhållits från budföretaget 215 215. · Ett samarbetsavtal har tecknats med GAP AG i Tyskland. · Ett samarbetsavtal har tecknats med Europolitan. · GSM positionering har lanserats i samband med Scandinavian Masters i Barsebäck. Verksamhetens utveckling Satsafe utvecklar och marknadsför systemlösningar för mobil positionering och datakommunikation. Till viktiga applikationer hör systemlösningar för effektivare och säkrare transporter, larm och informationstjänster för bilar, båtar och entreprenadmaskiner samt system för effektivare kommunikation och styrning av mobila serviceorganisationer. Företagets produkter bygger på en egenutvecklad och i delar skyddad systemplattform. I denna kombineras teknologi för positionering (GPS), mobil datakommunikation (GSM) och presentation över Internet eller annat mobilt användargränssnitt. Företaget, som grundades i slutet av 1998, har idag 37 anställda och kontor i Stockholm och Malmö. Sedan april 2000 handlas aktien inofficiellt på H&Q Tech Market under tickersymbolen SATS. Omsättning och resultat Omsättningen ökade väsentligt andra kvartalet mot föregående år. Ackumulerade intäkter för första halvåret uppgick till 9,2 MSEK (0,5 MSEK), inkluderande en extraordinär intäkt på 4,3 MSEK. Resultatet före bokslutsdispositioner och skatt för perioden januari-juni förbättrades till -11,9 MSEK (-31,5 MSEK), dels genom ökad omsättning och dels genom lägre kostnader. Investeringar Investeringarna under andra kvartalet är försumbara. Samtliga utgifter för utvecklingsaktiviteter under april-juni har kostnadsförts. Finansiering och likviditet Likvida medel vid periodens slut uppgick till 20,4 MSEK. Personal Antalet anställda har under andra kvartalet ökat från 36 till 37. Efter rapportperiodens utgång har tre personer nyrekryterats och fem entledigats. Framtid I det korta perspektivet slår successivt ett antal applikationer igenom, kunskaper om användningsområden inom mobil positionering ökar och bland annat detta kommer fortsätta driva tillväxten i marknaden. Styrelsen har aldrig tvekat om framtidspotentialen för Satsafes verksamhet. Frågan har bara varit när målgruppens efterfrågan och utveckling skulle resultera i konkreta ordrar. Det vi upplevt under främst augusti får nog betecknas som startskottet. Vi får inte bara pilotordrar utan även repetitiva ordrar och räknar med att några av de större kunderna snart är färdiga med sina tester och därmed lägger allt större beställningar under resten av året. Operativ lönsamhet och positivt kassaflöde står i fokus. Ambitionen om att nå break-even kring årsskiftet 2001/2002 kvarstår. Genom konsekvent och målmedvetet arbete byggs företaget upp. Det tar tid - men att det går framåt är tydligt. Stockholm 2001-08-29 Styrelsen Kommande ekonomisk information från Satsafe: Deårsrapportrapport januari-september 2001 15 november 2001 Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Nyckeltalsdefinitioner Rörelsemarginal Rörelseresultat före avskrivning och nedskrivning av goodwill som andel av rörelsens intäkter. Resultat/aktie Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Avkastning på eget kapital Periodens resultat, i förekommande fall uppräknat till årsnivå, dividerat med genomsnittet av ingående och utgående eget kapital Eget kapital/aktie vid periodens utgång Utgående eget kapital i förhållande till antal utestående aktier vid periodens slut. I tillämpliga fall med tillägg för pågående nyemission. Kassalikviditet Omsättningstillgångar exklusive varulager dividerat med kortfristiga skulder. Soliditet Eget kapital dividerat med totalt kapital. Skuldsättningsgrad Skulder dividerat med eget kapital. Genomsnittligt antal aktier Genomsnittet av utestående aktier räknat från det datum aktierna är betalda. Medelantal anställda Genomsnittligt antal anställda utifrån data på månadsbasis. Adress Satsafe MLS AB (publ), Box 27165, S-102 52 Stockholm Besök: Tegeluddsvägen 64, e-post: info@satsafe.se Tel: 08-545 878 00, Fax: 08-545 878 10 www.satsafe.se Verkställande direktör: Björn Krasse ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/29/20010829BIT00860/bit0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/29/20010829BIT00860/bit0001.pdf Hela Rapporten