Nyemission i SATSAFE garanterad

Nyemission i SATSAFE garanterad Styrelsen i Satsafe MLS AB har beslutat att genomföra en publik nyemission, med stöd av bemyndigande från bolagstämman. Nyemissionen uppgår till 12 MSEK, varav 9 MSEK är garanterade av några av de befintliga huvudägarna. Styrelsen har även möjlighet att besluta om övertilldelning genom emittering av ytterligare aktier. I samband med att prospektet offentliggörs redovisar Satsafe vissa finansiella data för det första kvartalet 2001. Ordinarie delårsrapport för det första kvartalet 2001 publiceras den 23 maj. Den fakturerade försäljningen i koncernen uppgick under det första kvartalet 2001 till 2,6 MSEK (Moderbolaget 1,6 MSEK). Likviditeten i koncernen uppgick per den 27 april till 2,3 MSEK. Resultatet efter bokslutsdispositioner och skatt uppgick för det första kvartalet i koncernen till -7,4 MSEK (Moderbolaget -7,2 MSEK). Nyemissionen uppgår totalt till 12 MSEK fördelat på totalt 2.666.667 stycken aktier. 9 MSEK av emissionen är garanterad genom att bland andra Emerging Technologies ET AB och Delphi Private Placement Sweden AB redan har tecknat sig. -Nyemissionen stärker våra möjligheter att fortsätta öka våra försäljningsaktiviteter, säger Satsafes VD Björn Krasse. Vi börjar nu se ett stadigt ökande intresse för våra produkter och tjänster inte minst på utlandsmarknader som t ex transportintensiva Nederländerna och i Baltikum med hög andel stulna bilar. -Marknaden för mobil positionering ser ut att börja ta ordentlig fart, säger Delphi Capitals VD Johan Saxon. Satsafe är definitivt ett av företagen som har möjlighet att bli marknadsledande. Om Satsafe: Satsafe MLS AB grundades 1998 och handlas inofficiellt på HQ Tech Market. Företaget är verksamt inom marknaden för mobil datakommunikation och positionsbaserade tjänster. Satsafe utnyttjar GPS, GSM och Internet i sin systemplattform. Viktiga kundsegment är transport, mobila serviceorganisationer med många medarbetare på fältet och konsumentmarknaden. Målet är att bli en av de ledande system- och tjänsteleverantörerna inom MLS (Mobile Location Services) i Europa och Nordamerika. Marknaden förväntas år 2005 i Europa omsätta 130 miljarder SEK enligt konsultföretaget Strategis Group. För mer information se http://www.satsafe.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00900/bit0001.pdf