Satsafe ansöker om företagsrekonstruktion

SATSAFE ANSÖKER OM FÖRETAGSREKONSTRUKTION Styrelsen för Satsafe MLS AB har idag ansökt om företags-rekonstruktion vid Stockholms Tingsrätt. Rådande konjukturläge har medfört klart längre införsäljningscykler,att kunder skjuter upp planerade investeringar och att planerade försäljningsnivåer inte har uppfyllts. Satsafe har dock noterat en betydligt större aktivitet bland kunderna i slutet av år 2001 och efterfrågan på Satsafes produkter, inte minst inom säkerhetsområdet, har ökat markant. För att anpassa Satsafe till detta tuffa marknadsklimat har ett omfattande besparingsprogram implementerats för att sänka bolagets kostnader. Vidare pågår en kapitalanskaffnings- och finansierings- process. Bolaget vidtar nu följande åtgärder: 1. Bolaget har ansökt om företagsrekonstruktion för att ges möjlighet att fortsätta sin nu effektiva operativa verksamhet och arbeta vidare med kunder och leverantörer på ett konstruktivt sätt samtidigt med åtgärder för att tillskapa en finansiell situation som medger detta. 2. Bolaget har upprättat en särskild balansräkning, enligt 13 kap 2 § Aktiebolagslagen (s.k. kontrollbalansräkning) per den 31 december 2001, som visar att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Kallelse kommer att ske till extra bolagsstämma som har att ta ställning till fortsatt drift. 3. Utifrån de redan inledda kostnadsbesparingarna, föreliggande orderläge samt långt gångna förhandlingar om ytterligare orders bedömer Bolagets styrelse att det senast under hösten 2002 kommer att kunna bära sina egna kostnader samt uppvisa vinst. För att Bolaget skall kunna täcka sitt driftsunderskott de närmaste månaderna samt erlägga betalning till sina fordringsägare efter ett kortare moratorium fordras dock ett kapitaltillskott om ett antal miljoner kronor. Förhandlingar har förts en tid med ett antal kapitalstarka investorer vilka förklarat sig intresserade av att tillsammans tillskjuta det erforderliga kapitalet. Bolaget behöver i nuläget det skydd mot konkursansökningar och utmätningar som en företagsrekonstruktion innebär för att i lugn och ro kunna avsluta sagda förhandlingar och erhålla det nödvändiga kapitalet. Härefter kommer Bolaget att vara livskraftigt. Om Satsafe: Satsafe MLS AB grundades 1998 och handlas inofficiellt på HQ Tech Market. Företaget är verksamt inom marknaden för mobil datakommunikation och positionsbaserade tjänster. Satsafe utnyttjar GPS, GSM och Internet i sin systemplattform. Viktiga kundsegment är transport, mobila serviceorganisationer med många medarbetare på fältet och konsumentmarknaden. Målet är att bli en av de ledande system- och tjänsteleverantörerna inom MLS (Mobile Location Services) i Europa och Nordamerika. Marknaden förväntas år 2005 i Europa omsätta 130 miljarder SEK enligt konsultföretaget Strategis Group. För mer information se http://www.satsafe.se För ytterligare information kontakta: Michael Skordby Ulf Hubendick VD Styrelseordförande Tel: 08 - 545 878 00 Tel: 08 - 407 40 00 Mobil: 0733-25 75 02 Mobil: 0705-27 97 15 michael.skordby@satsafe.se ulf.hubendick@cgey.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/11/20020111BIT00500/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/11/20020111BIT00500/bit0001.pdf