21 kilometer konst sätter färg på Göteborg

Report this content

Göteborg vill skapa världens största målade konstverk. Ett projekt för social hållbarhet som alla göteborgare och hela världen är välkomna att bidra till.
Som en del av Sätt färg på Göteborg, ett samarbetsprojekt mellan Målaremästarna och Göteborg 2021, ska cykelbanan mellan Röda Sten vid Klippan i väst och Blå Stället i Angered i öst färgsättas som ett målat konstverk – en sträcka på 21 kilometer.
När Göteborg fyller 400 år 2021 ska konstverket vara helt klart, men redan nu tar det sakta men säkert form.

– Jubileet handlar om binda samman staden och tillsammans med Målarmästarna skapar nu Göteborg ett symboliskt målat konstverk som vi kan vara stolta över, säger Therese Brusberg, projektchef för Göteborg 2021 på Göteborg & Co.

De 21 kilometer som ska målas är ett projekt som allmänheten kommer att engageras i. Alla ska kunna vara med och bidra. Med ett stort antal konstverk längs vägen och med en målad cykelbana kommer det behövas all hjälp.
– Vi hoppas att många människor kommer hit för att få vara med om att skapa detta stora målade konstverk. Arbetet kommer att engagera många människor och ur det kommer arbetstillfällen framför allt för unga att skapas. Det är klart att det är ett omfattande projekt. Men vill man sätta världsrekord så krävs det något extra, säger Erling Zandfeld, projektledare för Sätt färg på Göteborg.

De första penseldragen kommer samtidigt att dras vid Röda Sten och Blå Stället och därefter kommer man arbeta från båda håll för att mötas på mitten.

Från och med den 12 april, då Majorna Konstrunda startar, kommer allmänheten att kunna vara med och bidra till det målade konstverket. Mer information om hur detta ska genomföras kommer inom kort.

För mer information:
Erling Zandfeld, projektledare Sätt färg på Göteborg, tfn: +46(0)70-520 57 87
Therese Brusberg, projektchef för Göteborg 2021, Göteborg & Co tfn: +46(0)70-785 51 20
Anders Ekhammar, pressansvarig Sätt färg på Göteborg, tfn: +46(0)70-746  25 79
För mer information om ”Sätt färg på Göteborg” gå in på www.sattfargpa.se

"Sätt färg på Göteborg" är ett projekt initierat av Målaremästarna som drivs tillsammans med Göteborg 2021 och lokala samarbetspartners med sikte på Göteborg 400 år. Projektet har bland annat som ambition att öka sysselsättningen bland unga arbetslösa. Projektet med alla delprojekt ska bidra till en ännu bättre stad och engagera människor inför jubileet 2021. Målaremästarna är en bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige.

Taggar: