Sätt färg på Göteborg ska skapa jobb för unga

Report this content

Torsdagen den 10 april klockan 10.00 vid Röda Sten invigs Sätt färg på Göteborg, ett projekt som ska färgsätta Göteborg inför 400-årsjubileet 2021 – med ett stort antal delprojekt med måleri i fokus ska jobb för unga skapas. På plats under invigningen vid Röda Sten finns bland andra initiativtagarna Målaremästarna och Göteborg 2021.

Som delprojekt för Sätt färg på Göteborg vill vi bland annat skapa världens största målade konstverk, publika byggnader och platser kommer att färgsättas och tusentals personer kommer att bli engagerade.

– Grunden är att skapa arbetstillfällen för framför allt arbetslösa unga människor. Men det är även ett projekt som ska bidra till att föra samman Göteborg geografiskt och socialt. Ingen kommer att missa att Göteborg blir en färggladare stad. När vi 1995 satte färg på Göteborg inför friidrotts-VM blev det ett uppskattat inslag i stadsbilden som vi fortfarande idag kan ta del av på olika ställen i staden, säger Erling Zandfeld, projektledare för Sätt färg på Göteborg.

Staden har en organisation som leder, samordnar och kommunicerar arbetet med Göteborgs 400-årsjubileum. Kommunen har från start varit en samarbetspartner till projektet Sätt färg på Göteborg.
Sätt färg på Göteborg är en satsning som går helt i linje med stadens ambitioner med firandet. Det är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan göra Göteborg till en ännu bättre stad, säger Therese Brusberg, projektchef för Göteborg 2021 på Göteborg & Co.

Pressinformation:
Vad: Invigning av Sätt färg på Göteborg med konstvisningen Nära Vatten och första penseldraget på 21 kilometer långt målat konstverk som ska löpa mellan Röda Sten och Blå Stället, Angered.

Var: Röda Sten, Röda Sten 1, 414 51 Göteborg
När: Torsdag 10 april, klockan 10.00
Skolklasser från: Freinetskolan, Nya Varvets skola och Fjällskolan.
Konstnärer i projektet: Merete Lassen, Linda Spåman, Camilla Boström och Eric Magassa.
Övriga Närvarande: Erling Zandfeld, projektledare Sätt färg på Göteborg, Therese Brusberg, projektchef för Göteborg 2021, Mia Christersdotter Norman, Verksamhetsdirektör på RSK (Röda Sten Konsthall).

Anmälan: Kontakta Anders Ekhammar, e-post anders.ekhammar@perspective.se, tfn +46 (0)70-746 25 79

För mer information:
Erling Zandfeld, projektledare Sätt färg på Göteborg, tfn: +46(0)70-520 57 87
Therese Brusberg, projektchef för Göteborg 2021, Göteborg & Co tfn: +46(0)70-785 51 20
Anders Ekhammar, pressansvarig Sätt färg på Göteborg, tfn: +46(0)70-746 25 79
För mer information om Sätt färg på Göteborg gå in på www.sattfargpa.se

"Sätt färg på Göteborg" är ett projekt initierat av Målaremästarna som drivs tillsammans med Göteborg 2021 och lokala samarbetspartners med sikte på Göteborg 400 år. Projektet har bland annat som ambition att öka sysselsättningen bland unga arbetslösa. Projektet med alla delprojekt ska bidra till en ännu bättre stad och engagera människor inför jubileet 2021. Målaremästarna är en bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige.

Taggar: