AMF förvärvar citycronan

AMF, representerade av internationella fastighetsrådgivaren Savills, har förvärvat kvarteret CityCronan från DEKA Immobilen.

Fastigheten som är belägen i mycket centralt läge omfattar cirka 40 000 kvm fördelat på kontor (70%), handel (20%) och bostäder (10%). Nordea, Nordens största bank, är största hyresgästen med 27 000 kvm kontorsarea.

Försäljningen är den största av en enskild fastighet i Sverige sedan 2008 och den näst största någonsin.

Ulf Nilsson, VD för Savills, kommenterar: ”Detta är ett betydande förvärv för den svenska kontorsmarknaden vilket avspeglar en stark efterfrågan från svenska institutioner som letar förvärv av förstaklassiga objekt i bästa läge. Denna fastighet är ett landmärke och blir en utmärkt komplettering till vår klients portfölj”.

Savills

Savills är ett av världens ledande rådgivningsföretag inom fastighetssektorn, med ett internationellt nätverk av 20,000 anställda i över 200 kontor i Europa, Amerika, Asien, Australien och Mellanöstern.

För ytterligare information kontakta gärna:

Ulf Nilsson, Savills                                             Tel: +46 (0) 8 54 585 460
Victoria Cambridge, Savills press office                Tel: +44 (0) 20 7409 8940