Ljusning på den svenska marknaden för lager- och logistikfastigheter, men dystert på många håll i Europa

Det är fortsatt trögt på den europeiska marknaden för lager- och logistikfastigheter och den genomsnittliga marknadshyresutvecklingen var negativ första halvåret 2010 och trots att efterfrågan på lokaler är svagt positiv så har många marknader vakanser som inverkar negativt på marknadshyrorna som bedöms följa en negativ trend under resterande del av året. Investeringsmarknaden är fortfarande svag, men det genomsnittliga avkastningskravet föll med 6 punkter. Flertalet av de större marknaderna (UK, Tyskland, Frankrike) har alla uppvisat stabila eller sjunkande avkastningskrav, med undantag för Spanien där avkastningskraven fortsätter att öka.

För Sverige har situationen dock ljusnat på ett flertal sätt. Stiltjen på transaktionsmarknaden har brutits och vi ser ökande transaktionsvolymer inom lager- och logistiksegmentet, trots att det i vissa fall visat sig svårt att erhålla acceptabel finansiering.  Intresset är fortsatt stort från en vid krets av inhemska aktörer samt även från internationella investerare. Den totala omsättningen avseende lager, industri och logistikfastigheter uppgick till strax över 5 miljarder under perioden januari-augusti, motsvarande ca 10 % av den totala omsättningen.  Jämfört med 2009 så är det en markant ökning då transaktionsvolymen uppgick till strax över 3 miljarder (+70%).  Transaktionsvolymen för logistikfastigheter uppgick till ca 1,5 miljarder hittills under 2010 (jan-aug), vilket skall jämföras med strax under 1,4 miljarder föregående år. Avkastningskraven avseende logistikfastigheter ligger i dagsläget stabilt i nivån 7 % för moderna fastigheter med långa hyresavtal, dock med undantag för någon enstaka transaktion som genomförts på lägre nivåer.

Under den senaste tiden har vi även noterat en stigande efterfrågan på moderna logistikfastigheter och antalet nya projekt har ökat väsentligt. Under 2010 har ca 150 000 kvm logistikarea färdigställts eller är under färdigställande och under 2011 kommer närmare 290 000 kvm logistikarea färdigställas. Samtliga av dessa projekt är anläggningar som uppförs åt en enskild hyresgäst och inte ett enda spekulativt projekt har dragits igång.

Den svenska fastighetsmarknaden fortsätter att präglas av en fokusering på fastigheter med stabila kassaflöden i goda lägen. Vår bedömning är således att det kommer att vara ett fortsatt stort intresse för moderna logistikanläggningar med långa hyresavtal.

Ladda ner den fullständiga rapporten Savills European Warehousing Markets för mer detaljerad information.

För ytterligare information kontakta:
Peter Wiman, Analyschef, +46 8 545 854 62

Om Savills Sweden:
Savills Sweden erbjuder kvalificerade rådgivningstjänster på den svenska fastighetsmarknaden. Företagets verksamhet omfattar rådgivning vid fastighetstransaktioner, corporate finance och värdering & analys. För mer information se www.savills.se

Om Savills – en ledande internationell fastighetsrådgivare
:
Savills är ett ledande globalt fastighetsrådgivningsföretag noterat på London Stock Exchange sedan 1989 och ingår i FTSE 250. Företaget, som bildades 1855, har ett rikt arv av stark tillväxt. Det är ett företag som snarare leder än följer och har över 200 kontor och samarbetspartners i USA, Europa, Asia Pacific, Afrika och Mellanöstern.

Genom en unik kombination av spetskompetens och entreprenöranda får våra kunder tillgång till fastighetsexpertis av högsta kvalitet. Vi anses vara en innovativt tänkande organisation uppbackad av utomordentliga förhandlingskunskaper. Savills har valt att fokusera på specifika klienter, varför man kan erbjuda fulländad service till organisationer och personer med vilka man delar ett gemensamt mål. Savills är synonymt med att kunna erbjuda högkvalitativ service och ett förstklassigt varumärke, har en långsiktig syn på fastigheter och investerar i strategiska relationer. Se även www.savills.com