SAVILLS UTSER NY VD FÖR SVERIGE

Den internationella fastighetsrådgivaren Savills har idag utsett Ulf Nilsson till ny Verkställande Direktör för den svenska verksamheten. Ulf Nilsson, med 25 års erfarenhet av finans och fastighetstransaktioner, har varit ansvarig för Corporate Finance inom Savills i Sverige sedan 2005. Han kommer att stödjas i ledningen av Lars Rickardson, chef för Värdering och Analys och Greger Hedlund, chef för Investeringar. Utnämningen följer Savills förvärv av resterande aktier från de ursprungliga delägarna i Tufvesson & Partners, Martin Tufvesson, Greger Hedlund och Jonas Winter. Savills förvärvade 2005 aktiemajoriteten i detta bolag som namnändrades till Savills Sweden AB. Tidigare VD Martin Tufvesson, liksom Jonas Winter kommer att lämna företaget under april 2010 för att ägna sig åt verksamhet utanför rådgivningsbranschen. Simon Hope, ordförande i Savills Europe, kommenterar: ”Vi etablerade oss i den skandinaviska marknaden genom majoritetsförvärvet av Tufvesson & Partners i januari 2005 och bolaget har utgjort en stabil plattform för vår verksamhet i regionen. Martin är mycket väl ansedd i branschen och har varit en utmärkt ledare och kollega, och vi tackar honom för hans energi och hängivenhet till Savills de fem senaste åren, och önskar både honom och Jonas lycka till i sina framtida karriärer. ” Ulf Nilsson, ny VD för Savills Sweden, säger: “Den svenska verksamheten är nu väl etablerad både i marknaden och inom Savills Group, och jag ser fram emot att leda den in i en ny fas av expansion, både inom befintliga och nya tjänsteerbjudanden.” Martin Tufvesson tillägger: ”Efter att de senaste 14 åren arbetat med fastighetsrådgivning har jag bestämt mig för att det är dags för en förändring och kommer att ägna lite tid för att bestämma vad jag vill göra härnäst. Jag kommer att lämna verksamheten i mycket kapabla händer och jag kommer att vara kvar en period för att säkerställa en bra överlämning av uppdrag, kunder och ledarskap.” Savills Sweden etablerades i januari 2005 och kontoret är beläget på Sergels Torg 12 i centrala Stockholm. För närvarande erbjuds transaktionsrådgivning, värdering, corporate finance och due diligence samt analystjänster, men utbudet avses att utökas. Savills Sweden ingår i Savills plc., ett internationellt rådgivningsföretag med 19 000 anställda och noterat på FTSE 250 i London. I september 2005 rekryterades Ulf Nilsson, tidigare ansvarig för fastighetstransaktioner inom Ernst & Young Sverige, tillsammans med kollegan Lars Rickardson och hans värderingsteam, till bolaget. --------------------------------------------------- För ytterligare information kontakta gärna: Simon Hope, Savills Tel: +44 (0) 20 7409 8725 Ulf Nilsson, Savills Tel: +46 (0) 8 54 585 460 Victoria Cambridge, Savills press office Tel: +44 (0) 20 7409 8940