STABIL FASTIGHETSMARKNAD UNDER 2013

Transaktionsvolymen på fastighetsmarknaden 2013 uppgick till 99 miljarder, vilket var cirka tio miljarder lägre än föregående år men ligger i nivå med det långsiktiga medelvärdet. Värt att notera är dock att transaktionstakten har ökat markant och antalet transaktioner steg med tolv procent jämfört med året innan.

Omsättningen under årets sista kvartal uppgick till måttliga 31 miljarder att jämföra med 41 miljarder föregående år. Även mätt på antal transaktioner så var kvartal 2013 svagare. Dock så är intresset för fastighetsinvesteringar fortsatt starkt och det svaga kvartalet kan dels vara ett resultat av utbudsbrist, kombinerat med ett antal affärer som ej hann slutföras under året.

”Det stora investerarintresset, den goda tillgången på eget kapital kombinerat med de allt bättre möjligheterna att erhålla finansiering innebär att vi ser mycket positivt på 2014 utifrån ett transaktionsperspektiv. Intresset är mycket starkt för de allra flesta typer av fastigheter.” kommenterar Johan Bernström, transaktionschef hos Savills.

Fastigheter inom samtliga segment har omsatts, men bostäder har varit ett mycket populärt hos investerarna och hela 31 procent av omsättningen avsåg bostadsfastigheter. Även lager och industri har varit ett attraktivt investeringsalternativ och representerade 13 procent av den totala omsättningen.

”Den relativt sett blygsamma omsättningen av kontors- och handelsfastigheter bör inte tolkas som en brist för intresse för dessa typer av fastigheter, utan det är snarast en brist på utbud av dessa fastigheter som medfört detta.” säger Peter Wiman, analyschef på Savills.

De internationella investorerna lyser fortfarande till viss del med sin frånvaro och internationella och nordiska investorer svarade för 14 procent av transaktionsvolymen, vilket innebär att den rådande trenden där inhemska köpare är nettoköpare har fortsatt. Detta skall dock inte tolkas som ett bristande intresse från utlandet, utan oftast klarar man sällan av att konkurrera ut de inhemska köparna i försäljningsprocesserna.

Peter Wiman, Analyschef                       Tel: +46 8 545 854 62
pwiman@savills.se

Johan Bernström, Transaktionschef        Tel: +46 8 545 858 99
jbernstrom@savills.se

Savills är ett världens ledande fastighetsrådgivningsföretag med 25 000 anställda i över 500 kontor över hela världen. Savills i Sverige tillhandahåller bred expertis till både lokala och internationella kunder. Vi erbjuder rådgivning inom fastighetstransaktioner, corporate finance, värdering, analys och due diligence, uthyrning, fastighetsförvaltning och projektledning.