STARK AVSLUTNING PÅ FASTIGHETSÅRET 2012

Transaktionsvolymen under årets sista kvartal uppgick till hela 40 miljarder, vilket var en ökning med strax under 50 procent jämfört med motsvarande kvartal 2011. Detta innebär att transaktionsvolymen för helåret 2012 uppgick till 107 miljarder, vilket var en ökning med nästa tio procent jämfört med 2011 och i linje med medelvärdet för de tio senaste åren.

Strax över hälften av kvartalets omsättning utgjordes av ett fåtal storaffärer, där Kungledens försäljning av sin 50-procentiga andel av Hemsö var periodens och årets största affär. Inhemska institutioner och fonder var fortsatt de mest aktiva aktörerna och svarade för över 40 procent av förvärven under året.

”De svenska institutionernas intresse för fastighetsinvesteringar, via såväl direktförvärv som indirekta förvärv, har varit starkt under året och har lett till en stark konkurrens och höga priser för de mest attraktiva objekten på marknaden” säger Peter Wiman, analyschef på Savills.

De utländska investerarnas intresse för fastigheter i Sverige är starkt och deras förvärvsvolym har ökat för fjärde året i rad och de förvärvade fastigheter för ca 17 miljarder under 2012, motsvarande cirka 16 procent av den totala volymen. Dock så uppfattas Sverige i en internationell jämförelse som relativt dyrt av vissa investerare och man har svårt att konkurrera ut de inhemska köparna. Under året har de internationella aktörerna framförallt fokuserat på detaljhandels- och logistikfastigheter.

Investerarnas aptit och fokus på så kallade prime-fastigheter, dvs de bästa objekten, har lett till låga avkastningskrav för dessa objekt samtidigt som lägre betalningsvilja har noterats för fastigheter som ej klassas som de bästa objekten på marknaden.

Svårigheterna att finansiera fastighetsförvärv är fortsatt mycket svårt, även om en viss lättnad och större vilja hos bankerna till att låna ut gentemot fastigheter har noterats under årets andra hälft.

”Marknaden är välförsörjd med kapital för mer riskabla fastighetsinvesteringar, men finansieringen är en utmaning i dessa affärer och ibland är skillnaden mellan köparens betalningsvilja och säljarens förväntningar alltför stor, vilket har lett till blygsamma investeringsvolymer från denna köparkategori” kommenterar Johan Bernström, transaktionschef hos Savills.

En oroväckande trend är dock att transaktionstakten har, trots den stora transaktionsvolymen, fortsatt att falla även under det fjärde kvartalet och antalet noterade transaktioner föll med 20 procent jämfört med 2011.

Peter Wiman, analyschef på Savills kommenterar: ”Fastighetsmarknaden under 2013 kan stå inför vissa utmaningar, främst med tanke på osäkerheterna kring den svenska ekonomin, men samtidigt finns det positiva faktorer att ta hänsyn till som den starka investeringsviljan och goda tillgången på eget kapital kombinerat med de historiskt sett låga räntorna. Men för att vi skall notera en betydande uppgång även i transaktionstempot krävs sannolikt en bättre tillgång till finansiering och harmonisering av förväntningarna hos säljare och köpare”

För information kontakta:

Peter Wiman, Analyschef                            Tel: +46 8 545 854 62
pwiman@savills.se

Johan Bernström, Transaktionschef             Tel: +46 8 545 858 99
jbernstrom@savills.se

Savills är ett världens ledande fastighetsrådgivningsföretag med 22 000 anställda i över 500 kontor över hela världen. Savills i Sverige tillhandahåller bred expertis till både lokala och internationella kunder. Vi erbjuder rådgivning inom fastighetstransaktioner, corporate finance, värdering, analys och due diligence, uthyrning, fastighetsförvaltning och projektledning.