Blåbär 100% i glasen på det kungliga bröllopet

Report this content

Nu kan det avslöjas att det var Blåbär 100 % från Saxhyttegubben som serverades som alkoholfritt alternativ på den kungliga bröllopsmiddagen. Drycken är gjord av färska svenska blåbär från Bergslagen, som pressats och tappats på flaska helt utan tillsatser. Den har hyllats av vinkännare som det bästa alkoholfria alternativet till rött vin.

– Vi är stolta och hedrade över att få vara en del av den festliga middagen, och visst känns det fantastiskt att Blåbär 100% valts ut till ett sånt här högprofilerat evenemang, säger Mats Hedman på Saxhyttegubben.

Blåbär 100% serverades både på bröllopsmiddagen och vid andra officiella festmåltider i samband med bröllopet. Hovet har också tidigare serverat Blåbär 100%  i officiella sammanhang, och privat.

Att Blåbär 100% uppskattas och används vid sådana här evenemang är ett bevis för att vår noggranna hantering av råvaran och vår småskaliga produktion ger en produkt av högsta klass. Det sätt som vi hanterar de färska blåbären på kräver mycket tid, kunnande och engagemang, och det här ger oss ytterligare en uppmuntrande kick att ta nya tag nu när den nya säsongen närmar sig, säger Mats Hedman.

Pressas direkt utan tillsatser

Blåbär 100% produceras av Saxhyttegubben i Saxhyttan strax norr om Grythyttan. Drycken tillverkas av färska blåbär från skogarna i Bergslagen. Direkt efter plockning pressas bären till dryck, helt utan tillsatser. Det är ett tidskrävande arbete som kräver stor omsorg om råvaran i alla led för att den färdiga drycken ska få bästa möjliga smak och näringsinnehåll.

Karolinska Institutet rekommenderar Blåbär 100% tack vare de mycket hälsosamma effekter som drycken har på människokroppen. Blåbär 100% innehåller extra höga halter av antioxidanter, och varje flaska innehåller saften från ca 2 300 blåbär.

Helt nytt är att även norska Vinmonopolet (motsvarigheten till Systembolaget) har tagit in Blåbär 100% i sitt sortiment. Den ökade efterfrågan både i Sverige och Norge har gjort att Saxhyttegubben i år kommer att öka volymerna i produktionen ytterligare.

Blåbär 100% finns att köpa på nätet och i välsorterade butiker och restauranger. En flaska kostar ca 65 kr.

Pressbilder finns på: www.saxhyttegubben.se

För mer information, kontakta gärna:

Mats Hedman, presskontakt Saxhyttegubben 070-593 65 00, mats@saxhyttegubben.se

Saxhyttegubben  är ett varumärke från Saxhytte Gård i Saxhyttan strax norr om Grythyttan. Saxhytte Gård drivs av bergsmanssläkten Agorelius sedan 1648. Bärhanteringen tog fart på 80-talet genom vidsträckta jordgubbsodlingar som gav rika skördar av extra fin kvalitet.

Taggar: