Hallänningar och stockholmare i klimattopp, Dalarna och Södermanland sist

En ny undersökning visar att invånarna i Hallands län samt Stockholm är de som oftast diskuterar klimatfrågan i landet, vilket framgår av en färsk kartläggning. Samtal om klimatet är mest frekvent i dessa regioner, med en markant högre diskussionsnivå jämfört med andra delar av Sverige.

I den nyligen genomförda kartläggningen Sustainable Brand Index avslöjas att Halland och Stockholm leder nationell dialog när det gäller klimatfrågor. 48 procent av Hallands och Stockholms befolkning tar regelbundet upp klimatfrågan i samtal, vilket är högst i Sverige. Resultaten antyder en ökad medvetenhet och engagemang för klimatrelaterade ämnen i dessa områden.

I Dalarna och Södermanland utmärker man sig istället genom att vara de som diskuterar klimatfrågan i minst utsträckning.

Kartläggningen visar de regionala skillnaderna i klimatdiskussioner och kan fungera som en viktig indikator för beslutsfattare om var ytterligare resurser och informationskampanjer kan behövas för att stimulera dialog och åtgärder.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 - februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Kartan baseras på lila färgindikationer för att visa diskussionsintensitet i olika delar av landet. Ju mörkare lila, desto fler individer som uppger sig diskutera klimatfrågan.

Erik Elvingsson Hedén
erik.heden@sb-insight.com

SB Insight är en insiktsbyrå med fokus på hållbarhet och grundare av Sustainable Brand Index - Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet.

Taggar: