Allt fler valde den kortaste bindningstiden i mars

Trenden att välja bolån med en räntebindningstid på tre månader förstärktes i mars. Över 64 procent av de nytecknade bolånen hos SBAB Bank hade en bindningstid på tre månader. Boräntor med bindningstider på två år och uppåt steg i slutet av månaden. För den som går i tankar på att binda boräntan kan det vara läge att slå till.

Över 64 procent av de nytecknade bolånen i mars hade den kortaste bindningstiden på tre månader. Det är en ökning med drygt tre procentenheter jämfört med februari då andelen var 61 procent.

– Att fler väljer den kortaste bindningstiden tyder på att de nya bolåntagarna tror att den korta räntan kommer att sjunka, till skillnad från vad Riksbanken säger. En kort bindningstid innebär en risk för hushållet om räntan går upp istället, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Sedan augusti förra året har räntan med en bindningstid på två år varit lägre än räntan med tre månaders bindningstid. Som störst var skillnaden i januari då tvåårsräntan var 0,6 procentenheter lägre men sedan dess har gapet minskat och i mars skiljde det cirka 0,3 procentenheter.

– I mars valde var femte person det billigaste alternativet, det vill säga att bindan räntan i två år. Det är en ganska låg andel. Bara två procent av de nya låntagarna band lånet i fem år eller mer, säger Maria Malmqvist.

Andelen bolån med tre månaders bindningstid för SBAB Banks nyutlåning till privatkunder

I slutet av mars höjdes räntorna för bindningstider på två år och uppåt medan räntorna på kortare bindningstider sänktes. Situationen är mer svårbedömd än vanligt och det gäller att vara försiktig. När boräntorna börjar stiga finns en risk att det går ganska fort. Nästa tidpunkt att ha koll på är den 18 april då Riksbanken ger besked om reporäntan.

– Det kan vara så att den uppgång vi sett i de långa räntorna är början på en återgång till ett mer normalt läge, där långa räntor är högre än de är idag. För den som går i tankar på att binda räntan på hela eller delar av bolånet kan det vara läge att göra det snart, säger Maria Malmqvist.

Nyutlåning till privatpersoner, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 jan-12 feb-12 mar-12
3 månader 79 63 62 61 64
1-4 år 18 34 36 37 34