Bolån med rörlig ränta dominerar – Stockholm i topp

I mars minskade efterfrågan på bolån med långa bindningstider medan intresset för korta bindningstider ökade. Drygt 60 procent av låntagarna väljer rörlig bo-ränta. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder under mars.

Bolån med rörlig ränta (1 och 3 månader) minskade i mars sin andel av nyutlåningen till 62 procent, från 64 procent i januari. För korta bindningstider (1-4 år) ökade andelen från 28 till 30 procent medan andelen lån med långa bindningstider (5-10 år) minskade från 9 till 8 procent.

Under mars har boräntorna höjts med i genomsnitt 0,1 procentenhet. Ränteskillnaden mellan rörliga och bundna boräntor är väldigt liten, i förhållande till de senaste åren. Lån med bindningstider på mellan 2 och 4 år har haft de lägsta räntorna. Både rörliga bolåne-räntor och räntorna på bolån med längre bindningstider har legat högre.

– Två faktorer verkar ha styrt låntagarna den senaste tiden. Dels har många börjat räkna med att Riksbanken kommer att sänka styrräntan framöver, vilket har drivit på efterfrå-gan på rörliga räntor. Dels har de relativt låga nivåerna på bolåneräntor mellan 2 och 4 år lockat en del att välja dessa bindningstider, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Andelen bolån med rörlig och bunden ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Se Bifogad PDF för grafik.

Fler väljer rörlig ränta i Stockholm
En jämförelse mellan olika regioner visar att Stockholmare valt bolån med rörlig ränta i betydligt större utsträckning än låntagarna i övriga regioner. Under första kvartalet 2008 valde 69 procent av de nya låntagarna i Stor-Stockholm rörlig ränta. I Öresundsregionen var motsvarande andel 65 procent, i Stor-Göteborg 63 procent och i resten av landet 59 procent. Stockholmarna brukar välja rörliga räntor för sina bolån i större utsträckning än resten av landet. Högre inkomster och bättre finansiell ställning öppnar för ett större risktagande.

- Skillnaderna mellan olika del av landet brukar inte vara så stora som de är i dagsläget. Möjligen är det så att en större optimism om bostads- och arbetsmarknaden i Stockholm, i kombination med förväntningar om lägre räntor fått en större andel att välja rörligt, säger Tor Borg.

Andel bolån med rörlig ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder, första kvartalet 2008

Se bifogad PDF för grafik.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider
Bindningstid 2006 2007 jan-08 feb-08 mar-08
Rörlig (1-3 mån) 67 54 62 64 62
Bundet 1-4 år 21 28 28 28 30
Bundet 5-10 år 12 18 11 9 8
Totalt 100 100 100 100 100
Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:

Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se