Carl-Viggo Östlund ny VD i SBAB Bank

Carl-Viggo Östlund efterträder Eva Cederbalk som vd för SBAB Bank.

SBAB Banks styrelse har beslutat att utse Carl-Viggo Östlund till ny vd för SBAB Bank. Carl-Viggo Östlund är idag vd för Nordnet, en tjänst han har haft i fyra år. Dessförinnan har Carl-Viggo varit vd för SalusAnsvar, VD för TNT Scandinavia och haft en rad befattningar inom Tetra Pak koncernen.

– Efter en omfattande process för att hitta den starkaste kandidaten är jag mycket nöjd med att vi har lyckats rekrytera Carl-Viggo Östlund till posten som vd för SBAB Bank. Vi är nu inne i en intensiv utvecklingsfas där SBAB Bank går från att vara en bolåneaktör till att bli en ny sorts bank för att möta moderna kundkrav. Carl-Viggo är med sin bakgrund och erfarenhet väl rustad att leda bolaget genom denna intressanta utveckling, säger Arne Liljedahl, ordförande SBAB Banks styrelse.

– SBAB Bank har länge varit en snabbfotad och smart utmanare av storbankerna och en tuff konkurrent. Inte helt olikt min tidigare arbetsgivare, men med ett bredare fokus. Det ska bli väldigt spännande att ta över som vd i SBAB Bank, säger Carl-Viggo Östlund.

– I den fas där vi befinner oss nu känns det som en naturlig brytpunkt att lämna över till någon annan. Samtidigt är jag stolt över att tillsammans med alla medarbetare ha stärkt affären och lagt grunden för SBAB Banks vidare utveckling, säger Eva Cederbalk.

Arne Liljedahl, Styrelseordförande, SBAB Bank
Kontaktas via Marta Tiberg, se kontaktuppgifter nedan

Marta Tiberg, Kommunikationschef SBAB Bank
Mobil: 070-570 70 66, marta.tiberg@sbab.se