Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2011

SBAB Bank har en fortsatt stabil utveckling

SBAB Banks VD, Eva Cederbalk, kommenterar utvecklingen:

SBAB Bank hade en stabil utveckling av affärsvolymer under andra kvartalet, samtidigt som verksamhetsutvecklingen mot ett bredare produkterbjudande fortsätter. Vi har ytterligare stärkt vår likviditet och fortsatt vår strategi att förlänga finansieringen.”

Utveckling januari–juni 2011 jämfört med januari–juni 2010
Räntemarginalen från utlåningen var fortsatt stabil, samtidigt som räntenettot minskade till 782 mnkr (949) under första halvåret 2011. Minskningen förklaras främst av föregående periods höga räntenetto hänförliga till ränteswappar kopplade till återköpta emitterade obligationer.

Redovisat rörelseresultat var negativt, -130 mnkr (350), främst på grund av förändrade marknadsvärden på valutaränteswappar, då swapparna redovisas till verkligt värde.

SBAB Bank använder dessa swappar för att eliminera valuta- och ränterisk i sin internationella upplåning. Värdeförändringen på valutaränteswappen påverkar dock inte SBAB Banks kassaflöde eller skapar någon reell risk då bolagets avsikt är att hålla dessa
till förfall. Rörelseresultatet justerat för effekten av valutaränteswappar uppgick till 301 mnkr (200).

Omkostnaderna ökade med 24 mnkr till 335 mnkr under perioden, främst till följd av den pågående satsningen att bredda och stärka produkterbjudandet. Kreditförlusterna var fortsatt låga, för perioden rapporterades en nettointäkt om 19 mnkr (-44), och kreditkvalitén förbättrades.

Utlåningen minskade till 244 mnkr (249) och marknadsandelen uppgick till 9,2% (9,6). Utvecklingen av räntemarginalen var fortsatt stabil. Detta trots att efterfrågan har dämpats, vilket sannolikt är en följd av det högre allmänna ränteläget och bolånetakets införande, samtidigt som SBAB Bank har upplevt en hårdare konkurrens.

SBAB Banks finansiella ställning var fortsatt god. Utan övergångsregler uppgick kärnprimär-kapitalrelationen till 13,4% (14,1) samt primärkapitalrelationen till 18,2% (19,1). SBAB Banks strategi att fortsätta förlänga löptiden på upplåningen och att bolaget under perioden valt att förfinansiera en större del av kommande skuldförfall har medfört en fortsatt låg likviditets- och finansieringsrisk. SBAB Bank har finansierat drygt 90% av 2011 års förfallande skuld.

Utveckling andra kvartalet 2011 jämfört med första kvartalet 2011
Räntemarginalen mellan kvartalen ligger på en fortsatt stabil nivå. Under andra kvartalet minskade räntenettot till 377 mnkr (405). Förändringen förklaras av att resultatet från aktiviteter hänförliga till bolagets upplåning var lägre under andra kvartalet. Nettoresultatet
av finansiella poster till verkligt värde uppgick till -172 mnkr (-372), vilket främst beror på marknadsvärdesförändringar av valutaränteswappar (se ovan). Ökade marknadsförings-aktiviteter samt fortsatt utveckling av produkterbjudandet bidrog till högre kostnader för kvartalet, 179 mnkr (156). Kreditförlusterna uppgick till 32 mnkr (-13). Rörelseresultatet förbättrades med 198 mkr till 34 mnkr (-164).

Inlåningen under kvartalet ökade till 6,2 mdkr (5,9). Utlåningen minskade till 244 mdkr

(247), samtidigt som nyutlåningen inom privatmarknaden ökade till 5,3 mdkr (4,2). Portföljen för privatmarknaden uppgick vid kvartalets slut till 147,8 mdkr (148,1), vilket innebar en minskning med 0,3 mdkr jämfört med första kvartalet, då portföljen minskade med 1,7 mdr.

SBAB Banks delårsrapport finns att ladda ner från: www.sbab.se/ir

Eva Cederbalk, VD SBAB Bank
08-614 43 01, 0705-23 23 02,
eva.cederbalk@sbab.se