Dött lopp mellan aktier och madrassen när svenska folket väljer sparform

Börsen, fonder, sparkonto eller madrassen? Vi frågande svenska folket var de skulle placera 50 000 kronor om de fick dem i handen idag. Sparkontot vann en överlägsen seger och andraplatsen kneps av fonder. I valet mellan aktier och madrassen blev det nära dött lopp.

Män väljer i högre grad aktier och fonder än kvinnor som istället väljer att placera pengarna på ett sparkonto eller i madrassen.

– Kvinnorna tar det säkra före det osäkra. Männen är mer riskvilliga. Eftersom risk och avkastning hänger ihop kan det göra att männen får en högre avkastning om de sparar långsiktigt, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Att placera pengarna i madrassen är populärast i åldersgruppen mellan 15 och 35 år, bland kvinnor och boende i övre Norrland. Flest som väljer aktier återfinns i Småland och Sydsverige.

– Att nästan var tionde väljer madrassen tror jag är ett uttryck för den misstro som finns mot bankerna idag. Det viktigaste är att se till att pengarna växer och då ska man undvika madrassen. Inflationen är 1,5 procent i Sverige och det är en bra lägsta nivå att utgå ifrån. Ett sparande som ger mindre än så är ett förlust-sparande, säger Maria Malmqvist.

Om du idag får 50 000 kr i handen och ska placera dem i ett år, var skulle du placera dem?

Kön Åldersgrupp
Total Man Kvinna 15-22 23-35 36-55 56-80
I aktier 10 % 15 % 4 % 13 % 8 % 9 % 11 %
I fonder 23 % 26 % 21 % 19 % 28 % 30 % 16 %
På ett sparkonto med 3 procents ränta 59 % 52 % 66 % 60 % 56 % 54 % 66 %
I madrassen 8 % 7 % 8 % 9 % 9 % 7 % 7 %

Fem tips till sparare

1. Välj rätt sparande. Sparar du till något speciellt, och vill veta precis hur mycket pengar du har om ett år? Då kan ett vanligt sparkonto vara bra. Du kan få tre procent ränta om året utan risk och avgifter. Sparar du däremot på många års sikt och vill ha en chans att få en högre avkastning kan du exempelvis månadsspara i aktiefonder. Ju längre tidsperspektiv du har, desto mer risk kan kosta på dig att ta.
  2. Spara regelbundet. Genom att månadsspara köper du både när det går bra och dåligt. Bli inte skärrad av att börsen är orolig i vissa perioder. Går det ner innebär det också att du köper lite billigare. Att vara uthållig lönar sig på lång sikt.
  3. Se upp för avgifter. Det finns många kronor att tjäna på att välja rätt! En förvaltningsavgift på 1,5 procent blir cirka 13 000 kr på ett fondsparande om 1000 kronor i månaden i tio år (Norman-beloppet). Vissa sparkonton har krav på bindningstid och begränsade fria uttag. Det kan bli dyrt om du behöver pengarna i förtid. Handlar du aktier kan du tjäna på att välja en nätmäklare utan fasta avgifter och med lågt courtage.
  4. Jämför. Ta hjälp av alla jämförelsetjänster som finns på nätet! Sparkonton kan du jämföra på compricer.se. Fondsparande och avgifter kan du jämföra på morningstar.se eller fondkollen.se.
  5. Den statliga insättningsgarantin. Vanliga sparkonton är populärare än någonsin och det finns mindre kreditmarknadsbolag som erbjuder hög sparränta men som inte omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det innebär att vid konkurs kan alla dina pengar vara borta. Sparar du hos ett bolag som omfattas av garantin får du tillbaka upp till 100 000 euro per institut. Om du har mer pengar än så att placera kan det därför vara en idé ett sprida ut sparmedlen mellan olika aktörer.

Fakta om undersökningen

Undersökningen är gjord av SnabbaSvar.se på uppdrag av SBAB Bank (21 – 27 juni 2012). Resultaten baseras på en onlinepanel med 1026 respondenter från ett nationellt representativt urval bland män och kvinnor i ålder 15-80 år.

Hela undersökningen finns att ladda ner från www.sbab.se

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-44 78 81, maria.malmqvist@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank