Göteborgskonjunkturen starkare än i övriga landet

Konjunkturen i Göteborgsregionen har försvagats snabbt men är fortfarande stark. Även om konjukturläget skiftar från bransch till bransch så verkar regionen stå lite stadigare än resten av landet. Den regionala bostadsmarknaden har drabbats av den ökade osäkerheten kring den ekonomiska och finansiella utvecklingen och det mesta pekar mot att den svaga utvecklingen av bostadspriserna fortsätter på kort sikt.

Konjunkturen i Göteborgsregionen är stark men har försvagats snabbt under 2011. Det visar SBAB Banks regionala konjunkturbarometer. Förtroendeindikatorn för det privata näringslivet i Stor-Göteborg, som är ett mått på konjunkturläget, backade under det tredje kvartalet. Det var tredje kvartalet i rad som indikatorn tappade mark. Konjunkturläget för Göteborgs näringsliv, är dock fortfarande starkt jämfört med det genomsnittliga utfallet under 2000-talet och det är även starkare än för riket som helhet.

Skillnaderna i konjunkturläge mellan olika branscher är stora i Stor-Göteborg. I tillverknings-industrin har konjunkturläget gått från starkt till mycket starkt. Konjunkturläget är fortfarande starkt i byggindustrin, i bil- och partihandeln och bland datakonsulter. Däremot är konjunkturläget svagt i detaljhandeln och övriga privata tjänster, i sällanköpshandeln är konjunkturläget till och med mycket svagt.

– Till skillnad från under den förra krisen så verkar Göteborgsregionen klara sig bättre än resten av landet den här gången. Framför allt är det Göteborgs industriföretag som sticker ut som lite mer optimistiska än de i resten av landet, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Förtroendeindikator för privata näringslivet i Stor-Göteborg

Bostadsmarknaden i Stor-Göteborg har drabbats av den ökade osäkerheten kring den ekonomiska och finansiella utvecklingen, om än i något mindre utsträckning än andra delar av landet. Utbudet har ökat medan efterfrågan har minskat. Samtidigt har försäljningstiderna blivit längre och budgivningen har avtagit. Priserna har också pressats nedåt under de senaste två kvartalen. Fastighetsmäklarna i regionen räknar med att prispressen kommer att hålla i sig även under det fjärde kvartalet, men inte vara lika stark.

– Det är inte konstigt att bostadsmarknaden är pressad. Stigande bolåneräntor och stramare lånevillkor i kombination med en ökande osäkerhet om det ekonomiska läget i omvärlden och en tilltagande finansoro, har slagit hårt. Även om det är långt till ett prisras så blir utvecklingen troligtvis svag även de närmaste kvartalen, säger Tor Borg analytiker på SBAB.

Mäklarnas bedömning av bostadsprisernas utveckling i Stor-Göteborg

Rapporten ”Stor-Göteborg - Konjunktur och bostadsmarknad” är bifogad detta pressmeddelande och finns att ladda ner från www.sbab.se. Rapporten bygger på en konjunkturbarometer för Stor-Göteborg där 640 bolag svarat på enkätfrågor, som Konjunkturinstitutet tagit fram på uppdrag av SBAB Bank, och på SBAB Banks Mäklarbarometer för bostadsmarknaden i Stor-Göteborg där 50 mäklare svarat på enkätfrågor, som tagits fram av CMA Research.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 88, Mobil: 0708-92 26 63, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank

Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se