Grekland skapar osäkerhet men ger ingen ny finanskris

Greklandskrisen får en lösning som minskar oron på finansmarknaden, oljepriset sjunker och de senaste månadernas internationella konjunkturförsvagning är tillfällig. BNP-tillväxten i den svenska ekonomin blir 4,2 procent i år och 3,2 procent nästa år. Riksbanken höjer styrräntan till 2,25 procent till slutet av det här året och till 3 procent till slutet av nästa år. Riskerna för en sämre utveckling är dock stora.

Vi räknar med att Grekland får ytterligare lån och att det nås en överenskommelse om ändrade villkor på statsskulden, som kan verkställas under ordnade former. Vår bedömning är också att försvagningen i den internationella konjunkturen under de senaste månaderna är tillfällig och delvis beror på återverkningar av naturkatastrofen i Japan. Även om riskerna för en sämre utveckling är stora, så är huvudscenariot att den internationella tillväxten tar fart.

– Vår bedömning är att återhämtningen i omvärlden fortsätter i hyfsad takt, att marknadsoron blåser över och att räntorna börjar stiga igen. Det saknas dock sannerligen inte osäkerhets- och riskfaktorer i denna bedömning, säger Tor Borg ränteanalytiker på SBAB Bank.

BNP-tillväxten i den svenska ekonomin blir 4,2 procent i år och 3,2 procent nästa år. Prognosen har bara ändrats marginellt från konjunkturbedömningen i mars. Den öppna arbetslösheten närmar sig 6 procent i slutet av nästa år och löneökningarna stiger till 3,5 procent 2012. Högre produktivitet bidrar till att den underliggande inflationen ändå ligger nära inflationsmålet på 2 procent.

Riksbanken höjer styrräntan med 0,25 procentenheter till 2,00 procent vid räntemötet i juli men levererar sedan bara en ytterligare höjning i år så att styrräntan ligger på 2,25 procent vid årets slut. Prognosen för styrräntan i slutet av nästa år har reviderats ner från 3,25 till 3,00 procent. Vår bedömning av nivån för en normal räntenivå, som styrräntan väntas nå under 2013, har också reviderats ner från 4,0 till 3,5 procent.

– Riksbanken måste börja ta hänsyn till att skillnaden mellan styrräntan och de räntor som hushåll och företag möter är betydligt större nu än före finanskrisen. Riksbanken ligger därför för högt när man räknar med en normal styrränta i intervallet 3,5-4,5 procent, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Trots ytterligare höjningar av styrräntan väger det jämt mellan nuvarande boräntor med bindningstider på 1-5 år och prognosen för tremånaders boränta under motsvarande tid. Boräntorna stiger till 5-6 procent under nästa år, vilket är betydligt högre än under de senaste två åren men på ungefär samma nivå som under perioden 1998-2002.

Prognosen av boräntorna är mer osäker än vanligt och även om det inte är vårt huvudscenario går det inte att utesluta att Greklandskrisen kan ge stora rörelser i boräntorna framöver.

Nyckeltal, årlig procentuell förändring respektive procent

BNP

8,4

7,4

6,6

Räntor, slutet av respektive år

Riksbankens styrränta

0,25

1,25

2,25

3,00

Bunden boränta 3 månader

1,54

3,21

4,35

4,80

Bunden boränta 2 år

2,45

3,73

5,00

5,40

Bunden boränta 5 år

4,20

4,83

5,80

6,10

Konjunkturbrevet nummer 2 2011finns i sin helhet på SBAB:s hemsida http://www.sbab.se/. En kortare direktsänd genomgång av konjunkturbrevet görs av Tomas Pousette, den 21 juni kl. 9.00 på http://www.sbab.se/veckansutblick Sändningen kan även ses i efterhand.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank
Tel: 08-614 43 88, Mobil: 0708-92 26 63, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank

Tel: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se