Hälften valde bunden boränta i oktober

Andelen bolån med bunden ränta ökade från 47 procent i september till 50 pro-cent i oktober. Låntagarna väljer främst kortare bindningstider. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Intresset för bolån med rörlig ränta fortsätter att minska. Från september till oktober minskade andelen bolån med rörlig ränta från 53 till 50 procent. För korta bindningstider (1-4 år) ökade andelen från 28 till 32 procent medan andelen lån med långa bindningsti-der (5-10 år) minskade från 19 till 18 procent.

Trenden sedan förra sommaren med en minskad andel bolån med rörlig ränta fortsätter således. Från oktober förra året till oktober i år har andelen bolån med rörlig ränta mins-kat från 69 till 50 procent. Det är den lägsta andelen sedan 2003. Andelen bolån med korta bindningstider (1-4 år) har ökat från 19 till 32 procent och andelen bolån med långa bindningstider (5-10 år) har ökat från 12 till 18 procent.

– Riksbankens räntehöjningar och en liten skillnad mellan bunden och rörlig boränta får allt fler låntagare att välja bunden boränta. Den tvååriga bundna boräntan ligger i dags-läget knappt 0,2 procentenhet högre än den rörliga boräntan. Det gör det väldigt billigt att försäkra sig mot risken att det kommer fler räntehöjningar, säger Tor Borg, ränteana-lytiker på SBAB.

Andelen bolån med bunden respektive rörlig ränta

(REMOVED GRAPHICS)

Den genomsnittliga bindningstiden för SBAB:s nyutlåning till privatkunder var 25 måna-der i oktober, oförändrat sedan månaden innan men betydligt över det långsiktiga ge-nomsnittet på 16 månader, räknat från 2000.

– Sannolikheten är ganska hög för att den framtida rörliga boräntan kan komma att ligga över dagens räntenivåer på bundna lån. Så jag tycker hushållen agerar högst logiskt och rationellt när de väljer att öka bindningstiderna på lånen en del, säger Tor Borg.

Genomsnittlig bindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

(REMOVED GRAPHICS)

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2005 2006 aug-07 sep-07 okt-07
Rörlig (3 mån) 60 67 56 53 50
Bundet 1-4 år 28 21 26 28 32
Bundet 5-10 år 12 12 18 19 18
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:

Tor Borg, ränteanalytiker SBAB, tfn 08-614 38 84, 0761-18 09 02
eller tor.borg@sbab.se