Hög rörlig boränta i oktober avskräcker inte låntagarna

Trots att den rörliga boräntan var högre än de bundna boräntorna i oktober ökade andelen bolån med rörlig ränta till 82 procent. Andelen bolån med rörlig ränta i oktober är den högsta sedan mars 2000. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Rörlig boränta fortsätter att vara mycket populär. Andelen bolån med rörlig ränta (1 och 3 månader) ökade från 81 procent i september till 82 procent i oktober medan andelen med korta bindningstider (1-4 år) var oförändrad på 16 procent och andelen med långa bindningstider (5-10 år) minskade från 3 till 2 procent.

I oktober var den rörliga boräntan i genomsnitt 0,8 procentenheter högre än den bundna tvååriga boräntan och 0,6 procentenheter högre än den bundna femåriga boräntan. Trots det fortsätter andelen bolån med rörlig ränta att öka och man får gå tillbaka till mars 2000 för att hitta en högre andel än i oktober.

– Riksbankens sänkning av styrräntan med sammanlagt 1 procentenhet i oktober och förväntningar om ytterligare räntesänkningar har påverkat låntagarna. Med lägre rörlig boränta i sikte har man härdat ut med den höga rörliga boräntan i oktober och ganska få har valt att binda räntan, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Andelen bolån med rörlig och bunden ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

[Tabell återfinns i bifogad PDF]

Den genomsnittliga räntebindningstiden blir givetvis mycket kort när hela 82 procent av låntagarna väljer rörlig boränta och bara 2 procent väljer långa bindningstider. I oktober var den genomsnittliga bindningstiden för nya lån till privatkunder bara 8 månader, vilket är den lägsta noteringen sedan statistiken startades år 2000.

– Den mycket korta löptiden på nya bolån gör att Riksbankens kommande sänkningar av styrräntan kan ge större stimulans än vanligt. Det blir också extra viktigt att åtgärderna för att stabilisera läget på kreditmarknaden får effekt, säger Tomas Pousette.

Genomsnittlig räntebindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

[Tabell återfinns i bifogad PDF]

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider
Bindningstid 2006 2007 aug-08 sep-08 okt-08
Rörlig 1-3 mån 67 54 73 81 82
Bunden 1-4 år 21 28 20 16 16
Bunden 5-10 år 12 18 7 3 2
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se