Korta bindningstider på bolånen populärt under januari

Trots att boräntorna med bindningstider på 2-5 år ligger under tremånadersräntan så fortsätter många att välja den kortaste räntebindningstiden. Under januari valde 62 procent tremånadersränta. Det visar SBAB Banks månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader minskade från 65 procent i december till 62 procent i januari. Bolån med bindningstider på 1-4 år ökade sin andel från 34 procent i december till 36 procent i januari medan andelen för bolån med bindningstider på 5-10 år var oförändrad på 2 procent.

Boräntorna med bindningstider på 2-5 år låg under tremånadersräntan under januari. Den tvååriga boräntan var i genomsnitt 0,6 procentenheter lägre än tremånadersräntan och femårsräntan var i genomsnitt 0,1 procentenheter lägre. Historiskt har hushållens val av bindningstider påverkats starkt av ränteskillnaderna. Ju lägre de långa boräntorna har varit i förhållande till tremånadersräntan desto större har benägenheten att välja längre bindningstider varit. Med dagens ränteskillnader borde andelen för tremånadersräntan ligga betydligt lägre än vad den gör.

– Uppenbarligen är hushållen övertygade om att Riksbanken kommer att sänka styrräntan och att den korta bolåneräntan kommer att gå ned ordentligt framöver. Annars hade de valt längre räntebindningstider i större utsträckning, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB Bank.

Andelen bolån med olika bindningstider för SBAB Banks nyutlåning till privatkunder

* De streckade linjerna visar de genomsnittliga andelarna under perioden 2000-2011

Den genomsnittliga räntebindningstiden för nyutlåningen var 13 månader i januari, en liten uppgång från december då den var 12 månader. Räntebindningstiden ligger något under det historiska genomsnittet. Det gör den också för de bolån som villkorsändras, dvs de lån som får en ny räntebindningstid under månaden. I januari var den genomsnittliga räntebindningstiden för villkorsändrade bolån 9 månader, snittet för november till januari var 7 månader. Det är dock en bit ner till de extremt korta räntebindningstiderna som bolåntagarna valde under 2009.

– Ju kortare den genomsnittliga räntebindningstiden är desto snabbare slår en räntesänkning från Riksbanken igenom i bolåntagarnas räntekostnader. I dagsläget är bindningstiden längre än vad den var 2009 vilket innebär att det tar längre tid innan en räntesänkning slår igenom fullt ut, säger Tor Borg.

Genomsnittlig räntebindningstid vid nyutlåning och villkorsändring, SBAB Banks privatkunder

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 nov-11 dec-11 jan-12
3 månader 79 63 53 65 62
1-4 år 18 34 44 34 36
5-10 år 3 3 3 2 2
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank

Tel: 08-614 43 88, Mobil: 0708-92 26 63, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
Tel: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se