Kortaste bindningstiden håller ställningarna i mars

I mars var andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader oförändrad på 68 procent. Efter en kraftig nedgång fram till september förra året har efterfrågan på den kortaste bindningstiden stabiliserats. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

I mars var andelen bolån med 3 månaders bindningstid 68 procent, vilket var oförändrat från februari. Andelen bolån med bindningstider på 1-4 år var också oförändrad på 28 procent medan andelen bolån med bindningstider på 5-10 år minskade från 5 till 4 procent.

Efterfrågan på bolån med den kortaste bindningstiden minskade kraftigt från en topp på 92 procent i november 2009 till 72 procent i september 2010.  Därefter har andelen bolån med 3 månaders bindningstid pendlat kring 70 procent. En förklaring till utvecklingen är att skillnaden mellan längre bundna boräntor och tremånadersräntan stadigt minskade från slutet av 2009 till hösten 2010. Därefter har de längre bundna boräntorna ökat något mer än den kortaste boräntan och ränteskillnaden har därför ökat.

– Vår bedömning är att de längre bundna boräntorna kommer att öka lika mycket som tremånadersräntan i år. Det verkar därför troligt att andelen bolån med den kortaste bindningstiden på 3 månader fortsätter att ligga kring 70 procent, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Andelen bolån med 3 månaders bindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Skillnaden mellan den femåriga boräntan och tremånadersräntan var i genomsnitt 1,6 procentenheter i mars. Differensen mellan den tvååriga boräntan och tremånadersräntan var 0,7 procentenheter. I november 2009, när efterfrågan på bolån med den kortaste bindningstiden var som högst, var motsvarande ränteskillnader 2,8 respektive 1,0 procentenheter.

– Uppgången i de längre bundna boräntorna sedan i höstas gör att många fortsätter att välja den kortaste bindningstiden på tre månader. Trots att tremånadersräntan stigit kraftigt tvekar många inför att välja de ännu högre längre bundna boräntorna, säger Tomas Pousette.

Andel bolån med 3 månaders bindningstid och skillnad mellan bunden ränta 5 år och 3 månader, för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2009 2010 jan-11 feb-11 mar-11
Bunden 1-3 mån 89 79 71 68 68
Bunden 1-4 år 9 18 25 28 28
Bunden 5-10 år 1 3 4 5 4
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se

För mer information om bolån, se www.sbab.se eller ring 0771-45 30 00

SBAB
erbjuder bolån och sparande via Internet och telefon samt kreditgivning till företag. SBAB:s uppdrag är att med lönsamhet bidra till ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden. För mer information, besök oss på www.sbab.se