Kortaste bindningstiden på två tredjedelar de nya bolånen

Två tredjedelar av de nya bolåntagarna valde tre månaders bindningstid i november. Det är en ökning med fyra procentenheter sedan årsskiftet. Skillnaden mellan boräntor med olika bindningstider krympte under månaden och det skiljde i genomsnitt bara 0,1 procent mellan tremånaders- och femårsräntan.

SBAB Banks månadsstatistik över nyutlåningen till privatpersoner visar att 68 procent valde den kortaste bindningstiden på tre månader i november. Det innebär att andelen ligger kvar på den högsta nivån sedan årsskiftet.

– De flesta väntar sig att Riksbanken sänker räntan igen i december och att boräntorna kommer att gå ner lite till. Därför tror jag att en del av de som vill binda lånet avvaktar, säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB Bank.

Andelen lån med en medellång bindningstid på 1-4 år var 27 procent i november vilket är tio procentenheter lägre än vid årsskiftet. Valet har istället skiftat mot att antingen ta den kortaste bindningstiden, eller en ännu längre bindningstid. Andelen som valde en bindningstid på minst fem år var fem procent, vilket är tre procentenheter högre än vid årsskiftet.

Andelen lån med kort, medel och lång bindningstid år 2000-idag

Skillnaden mellan räntor med olika bindningstider blev mindre i november. Billigast var att välja 2-årsräntan som låg på 3,10 procent. Det var 0,2 procent billigare än 3-månadersräntan. Att binda lånet i hela fem år kostade i sin tur bara 0,1 procent mer mer än tremånadersräntan.

– Rent ekonomiskt gör det i stort sett ingen skillnad vilket bindningstid man väljer, månadskostnaden blir ungefär densamma just nu. Men skillnaden kommer sannolikt att bli större redan nästa år,  säger Maria Landeborn.

Skillnad mellan en boränta med tre månaders bindningstid och räntor med två respektive fem års bindningstid

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 sep-12 okt-12 nov-12
3 månader 79 63 64 68 68
1-4 år 18 34 30 27 27
5-10 år 3 3 6 5 5
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Maria Landeborn, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-447 881, maria.landeborn@sbab.se

Tor Borg, Chefsekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84 , Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se