Kraftig uppgång i efterfrågan på bolån med rörlig ränta

I januari ökade efterfrågan på bolån med rörlig ränta medan intresset för bolån med både korta och långa bindningstider minskade. Drygt 60 procent av låntagarna väljer rörlig boränta. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med rörlig ränta (1 och 3 månader) ökade i januari sin andel av nyutlåningen till 62 procent, från 51 procent i december. För korta bindningstider (1-4 år) minskade andelen från 36 till 28 procent medan andelen lån med långa bindningstider (5-10 år) minskade från 13 till 11 procent.

Under januari har boräntorna sänkts med mellan 0,2 och 0,5 procentenhet. Den rörliga tremånaders boräntan har legat på ungefär samma nivåer som de bundna boräntorna. Den rörliga enmånaders boräntan har däremot legat betydligt lägre, vilket bidragit till den starka efterfrågan på lån med rörlig boränta.

– Den ökade efterfrågan på bolån med rörlig ränta tyder på att låntagarna bedömer att risken är liten för att ytterligare finansoro ska pressa upp boräntorna. Det verkar också som att många börjat räkna med att Riksbanken håller styrräntan oförändrad eller till och med sänker den framöver, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Andelen bolån med rörlig och bunden ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

[REMOVED GRAPHICS]

Den genomsnittliga bindningstiden för SBAB:s nyutlåning till privatkunder minskade från 21 månader i december till 17 månader i januari. Bindningstiden är därmed tillbaka på den historiska genomsnittsnivån, efter att ha legat högt under hela 2007.

– Räntenedgången under januari och förväntningar om ytterligare räntenedgång har förmodligen fått låntagarna att dra ned bindningstiderna. Annars är skillnaden mellan bundna och rörliga boräntor så liten för närvarande att det borde vara attraktivt att öka den genomsnittliga bindningstiden, säger Tor Borg.

Genomsnittlig bindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

[REMOVED GRAPHICS]

Bindningstid 2006 2007 nov-07 Dec-07 jan-08
Rörlig (1-3 mån) 67 54 51 51 62
Bundet 1-4 år 21 28 33 36 28
Bundet 5-10 år 12 18 16 13 11
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se