Kraftigt ökat intresse för arbetslöshetsförsäkring

Kraftigt ökat intresse för arbetslöshetsförsäkring Allt fler av bolåneföretaget SBAB:s kunder väljer att knyta en försäkring till sitt bolån, så att de slipper att betala lånekostnaderna om de blir arbetslösa, sjukskrivna eller avlider. Enbart under oktober ökade antalet kunder som valt denna försäkring med 9 procent. - Boendekostnaderna är ofta den största utgiften för en familj och många kunder väljer att skapa en extra trygghet genom att försäkra sitt bolån, säger Gustav Hoorn, privatmarknadschef på SBAB. SBAB:s trygghetsförsäkringar har funnit i drygt fem år. SBAB var det första bolåneföretaget som erbjöd kunderna en arbetslöshetsförsäkring knuten till bolånet. Totalt har drygt 10.000 av SBAB:s kunder försäkrat sitt bolån, varav en fjärdedel valt arbetslöshetsförsäkringen. Under det senaste halvåret har denna andel ökat kraftigt. - Vi märker ett ökande intresse för arbetslöshetsförsäkringen. Var tredje nytecknad bolåneförsäkring i oktober omfattade arbetslöshet och sjukskrivning, säger Gustav Hoorn. SBAB erbjuder två typer av försäkringar till sitt bolån: Låneskydd och Låneskydd PLUS. I Låneskydd ingår den traditionella livförsäkringen och i Låneskydd PLUS ingår även ett skydd mot arbetslöshet och sjukskrivning. För försäkringarna betalas en månadspremie som baseras på lånets storlek. Försäkringarna erbjuds i samarbete med CIGNA Life Insurance Company. För mer information, kontakta: Gustav Hoorn, Privatmarknadschef, på 054-17 26 40, 0708-65 86 36 eller gustav.hoorn@sbab.se Jan-Peter Carlsson, Produktansvarig Låneskydd, på 054-17 44 30, 0708-29 02 81 eller janpeter.carlsson@sbab.se Annelise Jansson, Informationschef, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se För mer information om SBAB, se www.sbab.se SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 21,1 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,6 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00030/wkr0002.pdf