• SBAB Bank/

Kraftigt ökat intresse för bolån – antalet internetsökningar nära tidigare toppnivåer

Enligt statistik över antalet sökningar på Google har allmänhetens intresse för information kring bolån ökat kraftigt under inledningen av 2012. SBAB Banks söktrendindex för bolån ligger nära tidigare toppnoteringar.

SBAB Banks söktrendindex för bolån har legat på ganska höga nivåer under en längre tid. Under januari och februari har dock intresset för bolån accelererat ytterligare. Söktrendindex har stigit från en tillfällig dipp på 48 i början av december till 65 i början av februari. För att hitta lika höga utfall måste man gå tillbaka till hösten 2008 och vintern 2009 när finanskrisen rasade som värst.

Många faktorer har troligen bidragit till att hushållens intresse för bolånerelaterade frågor är så starkt. Till dessa hör den svagare konjunkturen, de fallande bostadspriserna och den finansiella oron i omvärlden. Sannolikt har också Riksbanken räntesänkning i december och den senaste tidens nedgång i boräntorna bidragit.

– Det är naturligtvis bra att hushållen tar ansvar för sin privatekonomi och ägnar mer tid åt att informera sig kring skuldsättning, bolånevillkor och ränteläge, säger Tor Borg, analytiker på SBAB Bank.

Söktrendindex, bolån

Fyra veckors glidande medelvärde. Heldragen linje visar medelvärdet 2005-2011, streckade linjer visar medelvärdet +/- en standardavvikelse. Använda sökord: bolån, låneansökan, bindningstid, boränta, bolåneränta, amorteringskrav, bottenlån, topplån, lånelöfte, bolånetak, kontantinsats, ränteavdrag

Medelvärde Max-värde Min-värde feb-12
41 69 21 65

Anm: Medel-, Max- och Min-värden är beräknade på statistik från 2005 och framåt.

Bland länen ligger söktrendindexet högst i Stockholm följt av Gotland och Skåne. Lägst index finner man i Värmland, Kronoberg och Västerbotten. Indexnivåerna följer ganska väl husprisernas genomsnittsnivå i länen. Med få undantag har län med låga huspriser oftast också ett lågt söktrendsindex.

– I regioner där huspriserna är högre tenderar hushållen också att ha större bostadslån. Då blir intresset kring bolån också högre, säger Tor Borg.

Länen rankade efter söktrendindex i februari 2012

Om SBAB Banks Söktrendindex
SBAB Banks söktrendindex tas fram med Google Trender och möjliggör att i närmast realtid följa svenska hushållens intresse för information kring bolån, hur det utvecklas över tid och hur det skiljer sig mellan olika geografiska områden. Tanken bakom indexet är att ett ökat intresse hos allmänheten visar sig i ett ökat sökande efter information på Internet.

Underlaget till statistiken tas fram genom veckovisa beräkningar över antalet sökningar på 12 olika sökord nära kopplade till bolån på Google Trender www.google.com/trends. Indexsiffrorna visar antalet sökningar i förhållande till det totala antalet sökningar från 2005 och framåt. Den absoluta sökvolymen anges inte eftersom resultatet har normaliserats och visas på en skala mellan 0 och 100.

SBAB Bank avser att, i samarbete med Google Sverige, framöver presentera fler söktrendindex inom ekonomi och finans, som bygger på data från Google Trender.

För mer information, kontakta:
Tor Borg, analytiker SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se

Emma Stjernlöf, Nordic Communications manager, Google Sweden AB
Mobil: 0734-29 79 65, emmastjernlof@google.com

Bernd Schmitz, Presschef, SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag och bostadsrättsföreningar. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB Bank till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Företaget bildades 1984 och är helägt av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2011 till 248,1 mdkr och inlåningsvolymen till 8,8 mdkr. Antalet anställda är cirka 410 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på http://www.sbab.se/, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank