Lägre boräntor och kortare bindningstider i september

I september sjönk boräntorna efter tecken på att konjunkturen försvagats och en något oväntad räntesänkning från Riksbanken. Trots det ser bostadsköparna ut att vänta sig mer. Andelen som valde den kortaste bindningstiden på tre månader ökade rejält under månaden.

Att Riksbanken sänkte räntan fick direkt effekt på hur många som valde en kort bindningstid på sitt nya bolån. Andelen som valde tremånadersräntan steg med hela sju procentenheter till 64 procent. Medellånga bindningstider på mellan ett och fyra år minskade i popularitet medan andelen som valde fem års bindningstid eller mer var oförändrad på sex procent.

– Ytterligare en sänkning från Riksbanken ligger i korten och många hoppas nog att boräntan ska sjunka ytterligare. Det spelar uppenbarligen en stor roll vid valet av bindningstid. För ett hushåll med små marginaler är det smart att överväga att binda åtminstone en del av lånet ändå och slippa fundera, säger Maria Landeborn.

Andelen bolån med kort, medellång och lång löptid

Skillnaden mellan boräntor med kort och lång bindningstid ökade något i september men är fortfarande historiskt låg. Tremånadersräntan sjönk 0,29 procent medan femårsräntan sjönk något mindre. Skillnaden mellan de två är nu 0,13 procent.

– Extrakostnaden för att binda ett lån på en miljon kronor i fem år jämfört med att välja tremånadersräntan är inte mer än 75 kronor per månad. I genomsnitt under 2000-talet har det kostat 700 kronor mer varje månad. Extrakostnaden är alltså bara en tiondel av den normala, säger Maria Landeborn.

Andel bolån med fem års bindningstid (röd) och skillnaden mellan boräntor med en bindningstid på tre månader och fem år

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 jul-12 aug-12 sep-12
3 månader 79 63 57 57 64
1-4 år 18 34 37 37 30
5-10 år 3 3 6 6 6
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-447 881, maria.malmqvist@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84 , Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se