Låntagarna litar på nya räntesänkningar från Riksbanken

Andelen nytecknade bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader ökade kraftigt från 53 procent i november till 64 procent i december. Trots att boräntorna med bindningstider på 2-4 år fortsatte att vara lägre än tremånadersräntan ökade efterfrågan på den kortaste bindningstiden. Det visar SBAB Banks månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader ökade kraftigt från 53 procent i november till 64 procent i december. Bolån med bindningstider på 1-4 år minskade sin andel från 44 procent i november till 34 procent i december och andelen för bolån med bindningstider på 5-10 år minskade från 3 till 1 procent.

Boräntorna med bindningstider på 2-4 år fortsatte att vara lägre än tremånadersräntan under december. Den tvååriga boräntan var till exempel i genomsnitt 0,5 procentenheter lägre än tremånadersräntan. Normalt brukar en så stor ränteskillnad dämpa efterfrågan på den kortaste bindningstiden på tre månader men så var inte fallet i december. Istället fortsatte andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader återhämtningen från bottennoteringen i oktober.

– En förklaring till det överraskande stora intresset för den kortaste bindningstiden kan vara att låntagarna räknar med ytterligare räntesänkningar från Riksbanken. En lägre styrränta väntas då bidra till att tremånadersräntan blir fördelaktig framöver, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Låntagarnas val av bindningstider i november och december 2011 liknar beteendet under finanskrisen i oktober och november 2008. Då var också den tvååriga boräntan betydligt lägre än tremånadersräntan men låntagarna höll ändå fast vid den kortaste bindningstiden. Det visade sig vara ett klokt beslut när Riksbanken under 2009 sänkte styrräntan till 0,25 procent.

– Det verkar mindre troligt att Riksbanken än en gång sänker styrräntan till 0,25 procent. Även om styrräntan bara kommer ner till 1 procent under 2012 kan det emellertid visa sig att den kortaste bindningstiden på tre månader kommer att vara ett bra val, säger Tomas Pousette.

Andelen bolån med tre månaders bindningstid för SBAB Banks nyutlåning till privatkunder och skillnaden mellan tvåårig och tremånaders boränta

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank
08-614 43 88, 0708-92 26 33, tomas.pousette@sbab.se