Mjuk Riksbank ökar efterfrågan på rörlig boränta

Andelen bolån med rörlig boränta ökade kraftigt från 56 procent i februari till 63 procent i mars. Därmed bröts nedgången i efterfrågan på rörlig boränta som på-gått sedan förra sommaren. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med rörlig ränta har minskat trendmässigt sedan förra sommaren. I mars ökade emellertid efterfrågan på rörlig boränta igen och andelen steg till 63 procent från 56 procent i februari. För korta bindningstider (1-4 år) minskade andelen från 26 procent i februari till 23 procent i mars och för långa bindningstider (5-10 år) minskade andelen från 18 till 14 procent.

Förändringen i låntagarnas beteende sammanfaller med Riksbankens mjuka räntepro-gnos i den penningpolitiska rapport som kom i mitten av februari. Riksbanken bedömde då att styrräntan bara behöver höjas till 3,75 procent under de kommande tre åren. Det-ta var betydligt lägre än ränteförväntningarna på finansmarknaden.

– Låntagarna verkar ha stort förtroende för Riksbankens prognos av styrräntan. Det är svårt att se någon annan förklaring till det ökade intresset för rörlig boränta i mars än att Riksbanken fått gehör för sin räntesyn, säger Tomas Pousette, ränteanalytiker på SBAB.

Andelen bolån med rörlig ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder
[REMOVED GRAPHIC] Se pdf

Renässansen för bolån med rörlig ränta innebär att den genomsnittliga bindningstiden på SBAB:s nya lån till privatkunder minskade från 23 månader i februari till 20 månader i mars. Den genomsnittliga bindningstiden på nya privatlån är dock fortfarande högre än det långsiktiga medelvärdet på cirka 15 månader.

– Den vanligaste bindningstiden för lån med bunden boränta är två, tre och fem år som tillsammans svarar för cirka en fjärdedel av de nya privatlånen i mars. Långa bindnings-tider på sju och tio år lockade bara 6 procent av låntagarna, säger Tomas Pousette.

Andelen bolån med bunden ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder i mars
[REMOVED GRAPHIC] Se pdf

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider
[REMOVED GRAPHIC] Se pdf

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:

Tomas Pousette, ränteanalytiker SBAB, tfn 08-614 43 88, 0708-92 26 63
eller tomas.pousette@sbab.se