Ny prognos – Lågkonjunktur men bättre än befarat

Den svenska ekonomin står sig överraskande stark trots problemen i omvärlden. En lågkonjunktur kan dock inte undvikas och riskerna för större bakslag är betydande. BNP-tillväxten i den svenska ekonomin väntas bli 1,4 procent i år, vilket är en ordentlig upprevidering sedan förra prognosen. Det mesta talar för att Riksbankens sänker styrräntan från 1,50 till 1,25 procent i oktober och sedan håller den oförändrad fram till slutet av nästa år.

Det globala konjunkturläget fortsätter att försämras och den europeiska skuldkrisen är överhängande. Vårt huvudscenario är dock att det kommer att tas fram krislösningar som så småningom övertygar finansmarknaden om att euron kommer att överleva. Vi räknar med en global lågkonjunktur men inte en ny recession. Euroekonomin väntas uppvisa negativ tillväxt både i år och nästa år. Även i andra delar av världen blir tillväxten svag i år och nästa år, innan den tar fart 2014.

– Svenska konjunkturindikatorer har visat oväntad styrka samtidigt som omvärlden fortsatt försvagas den senaste tiden. Riskerna för internationella bakslag som får större genomslag på den svenska ekonomin är fortfarande stora, säger Tor Borg chefsekonom på SBAB Bank.

Den svenska BNP-tillväxten väntas bli 1,4 procent i år, vilket är en rejäl uppskrivning sedan föregående prognos i juni. Under 2013 växer ekonomin med 2,1 procent och under 2014, när omvärlden, när omvärlden står på stadigare ben, återhämtar sig den svenska ekonomin och tillväxten blir då 3,7 procent. Inflationstrycket fortsätter att vara lågt, både faktisk och underliggande inflation väntas ligga under eller kring inflationsmålet på 2 procent. Arbetsmarknaden väntas klara lågkonjunkturen förhållandevis bra, antalet sysselsatta fortsätter öka, men i låg takt, och arbetslösheten håller sig kring 7,5 procent i genomsnitt.

– Den svenska ekonomin är i en lågkonjunktur men utvecklingen ser ut att bli bättre än vad många tidigare befarat. Starka offentliga finanser, starka banker, låg inflation och låga räntor är några av de faktorer som gynnar oss, säger Tor Borg.

Den senaste tidens starka konjunktursignaler och hushållens höga skuldsättning avhåller Riksbanken från att sänka styrräntan i september. Senare under hösten bör dock den starka kronan, den svaga omvärldskonjunkturen och den fortsatta oron och osäkerheten kring eurokrisen medföra att styrräntan sänks. Sedan dröjer det till slutet av nästa år innan det är dags att justera räntan uppåt. Kortsiktigt kan långa räntor ligga kvar kring dagens låga nivåer, men på längre sikt, när oron och osäkerheten lagt sig, bör de stiga ordentligt.

– Riksbanken sänker styrräntan från 1,50 till 1,25 procent under hösten. Det är nog lite för tidigt att räkna med att sänkningen kommer redan i september men vid oktobermötet är det nog dags, säger Tor Borg.

Nyckeltal, årlig procentuell förändring respektive procent

2011 2012 2013 2014
BNP
USA 1,8 2,2 2,5 3,2
Euroområdet 1,6 -0,7 -0,4 1,8
Sverige 3,9 1,4 2,1 3,7
Hushållens ekonomi
Konsumtion 2,0 1,5 2,0 2,5
Disponibel inkomst 3,3 3,1 1,7 1,4
Sparkvot, nivå 9,7 10,7 10,5 9,9
Kostnadsläge, kalenderkorrigerat
Timlön 2,4 3,2 2,8 3,0
Produktivitet 1,6 1,3 1,8 2,7
Enhetsarbetskostnad 1,0 2,1 1,2 0,5
KPI 3,0 1,2 1,5 1,9
KPIF 1,4 1,1 1,8 1,7
Arbetsmarknad,förändring tusental personer
Sysselsättning 97 29 23 43
Öppen arbetslöshet, procent 7,5 7,6 7,7 7,3
Räntor, slutet av respektive år
Riksbankens styrränta 1,75 1,25 1,50 2,50
Bunden boränta 3 månader 4,42 3,80 3,85 4,70
Bunden boränta 2 år 3,84 3,60 4,20 4,90
Bunden boränta 5 år 4,33 3,90 5,00 5,65

Konjunkturbrev nummer 3 2012 är bifogat detta pressmeddelande samt finns att ladda ner från SBAB Banks hemsida www.sbab.se. En kortare videopresentation av prognosen med Tor Borg finns också på www.sbab.se/play.

Tor Borg, Chefsekonom SBAB Bank

Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se