Nya bolån med fem års bindningstid fördubblades i juni

Det var populärt att binda räntan bland de nya bolåntagarna i juni. Andelen som valde en bindningstid på fem år fördubblades jämfört med månaden innan och har inte varit så hög sedan i februari 2011.

Långa bindningstider på bolån har under lång tid varit förmånliga jämfört med den kortaste bindningstiden på tre månader. Trots det har andelen som valt den kortaste bindningstiden varit hög och stigande under våren. Nu ser det ut som bolåntagarna har börjat tänka om.

I juni sjönk andelen som valde tre månaders bindningstid med fyra procentenheter till 60 procent. Andelen som valde medellång bindningstid på två till tre år var i stort sett oförändrad. Den stora ökningen skedde på bindningstider på fyra och fem år. Andelen nya bolåntagare som valde att binda lånet i fem år, det vill säga fram till juni 2017, fördubblades till fyra procent.

– Det kan vara början på en trendvändning vi ser. Så många har inte bundit lånet under så lång tid sedan i februari 2011. Det tyder på att bolåntagarna till slut har börjat tycka att långa bindningstider är förmånliga, och att färre tror att de korta räntorna kommer att sjunka, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Andelen nya bolån med tre månader och fem års bindningstid, samt skillnaden mellan boräntor med tre månader och fem års bindningstid (streckad linje)

Sedan i augusti förra året har det varit billigare att binda bolånet under längre tid än tre månader. Billigast av allt har det varit att binda lånet i två år och så var det även i juni, men även boräntor med ännu längre bindningstid sjönk jämfört med tremånadersräntan.

– I slutet av månaden var kostnaden densamma för ett lån med tre månader och fem års bindningstid. Räntor med lång bindningstid är relativt sett billiga just nu och för ett hushåll som vill ha tryggheten att veta vad kostnaden blir de närmsta åren är det ett fördelaktigt läge att binda boräntan, säger Maria Malmqvist.

Att fler binder lånet på längre löptider gör att den genomsnittliga bindningstiden för nya bolån blivit längre. Under finanskrisen var genomsnittet som lägst nere på fem månader men sedan räntorna börjat stiga har snittiden nu klättrat upp emot 15 månader.

Genomsnittlig räntebindningstid för nya bolån (månader).

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2010 2011 apr-12 maj-12 jun-12
3 månader 79 63 66 64 60
1-4 år 18 34 33 34 36
5-10 år 3 3 2 2 4
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-447 881, maria.malmqvist@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84 , Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se