Ökad efterfrågan på korta bindningstider i december

I december ökade efterfrågan på bolån med korta bindningstider medan intresset för bolån med längre bindningstider minskade. Fortfarande är det ungefär hälften av låntagarna som väljer rörlig boränta. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

I december låg den rörliga tremånaders boräntan och de bundna boräntorna på 1-5 år på ungefär samma nivå. Den rörliga enmånaders boräntan fortsatte dock att vara lägre än de bundna boräntorna, vilket bidrog till att efterfrågan på lån med rörlig boränta hölls uppe.

Andelen bolån med rörlig ränta (1 och 3 månader) var i december densamma som i no-vember, 51 procent. För korta bindningstider (1-4 år) ökade andelen från 33 till 36 pro-cent medan andelen lån med långa bindningstider (5-10 år) minskade från 16 till 13 pro-cent.

– Den ökade efterfrågan på bolån med korta bindningstider tyder på att låntagarna gar-derar sig för ytterligare höjningar av Riksbankens styrränta. Anledningen till att man inte väljer längre bindningstider är förmodligen förväntningar om att styrräntan på lite längre sikt kommer att vara lägre, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Andelen bolån med rörlig och bunden ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

(REMOVED GRAPHICS)

Den genomsnittliga bindningstiden för SBAB:s nyutlåning till privatkunder minskade från 23 månader i november till 21 månader i december. Genomsnittet för 2007 på 23 måna-der är dock den längsta bindningstiden på nyutlåningen sedan mätningarna startades 2000. Under 2006 var den genomsnittliga bindningstiden 17 månader.

– Den krympande skillnaden mellan bundna och rörliga boräntor har fått låntagarna att välja bunden boränta i större utsträckning. Riksbankens prognoser om fortsatta höjning-ar av styrräntan har säkert också bidragit till att bindningstiderna blivit längre, säger Tomas Pousette.

Genomsnittlig bindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

(REMOVED GRAPHICS)

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2005 2006 okt-07 nov-07 dec-07
Rörlig (1-3 mån) 60 67 50 51 51
Bundet 1-4 år 28 21 33 33 36
Bundet 5-10 år 12 12 18 16 13
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:

Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se